Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego z uwagi na stan zdrowia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły, czy w związku z tym potrzebny jest mu IPET? Proszę o odpowiedź.
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny opracowuje się wyłącznie dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność lub niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń liceum uczył się w szkole podstawowej języka angielskiego i języka niemieckiego. Czy może w liceum rozpocząć naukę języka hiszpańskiego na poziomie rozszerzonym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ocena pracy nauczyciela wystawiana jest przez dyrektora szkoły na podstawie złożonego wniosku. Czy jest wskazany minimalny czas, w którym można wystawić taką ocenę? (Czy ocena dorobku może być wystawiona w ciągu 2-3 dni od daty złożenia wniosku?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej uczniowie od klasy 4 uczą się drugiego języka nowożytnego (jako zajęć dodatkowych, za zgodą organu prowadzącego). Skoro jest to język drugi, na drugim etapie edukacyjnym, to jaka ma być realizowana podstawa programowa? Chyba nie przewidziano w podstawie programowej takiej sytuacji, bo obecna podstawa jest zarezerwowana dla pierwszego języka obcego (od 1 klasy SP), a dla drugiego języka obcego - dopiero od klasy 7, a nie od 4.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W statucie zamieszczone są informacje dotyczące oceniania uczniów. Czy w związku z nowym rozporządzeniem nie ma konieczności tworzenia nowego WSO, jako odrębnego dokumentu, Regulaminu Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Czy wystarczy zapis w statucie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy poświadczania zgodności z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej. Czy w celach rekrutacyjnych, dyrektor szkoły podstawowej ma obowiązek poświadczania za zgodność z oryginałem kopii wyżej wymienionych dokumentów? Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i często zdarza się, że rodzice absolwentów proszą o poświadczanie zgodności z oryginałem kopii tych dokumentów, argumentując to wymaganiami stawianymi przez gimnazja. Zgodnie z par. 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z dn. 28 maja 2010 r. z póz. zm.: „1. Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły. 2. Dyrektor gimnazjum poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego również wtedy, gdy jest to niezbędne dla celów rekrutacji.”
Moim zdaniem, z tego paragrafu wynika, że tylko dyrektor gimnazjum ma prawo w celach rekrutacyjnych poświadczania zgodności z oryginałem kopii świadectwa ukończenia gimnazjum i kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu.
Jednak w ustawie o systemie oświaty, po zmianach z dn. 06 grudnia 2013r., art. 20t. ust.4 dopuszcza możliwość dołączania do wniosku o przyjęcie do gimnazjum kopii świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu poświadczonych za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył. Wydaje się to uzasadnione, gdyż dalej art. 20za ustawy o systemie oświaty pozwala na składanie wniosków do nie więcej niż 3 wybranych szkół, co oczywiście pociąga za sobą konieczność sporządzania kopii wyżej wymienionych dokumentów. Jednak art. 20u ust. 2 mówi: „Przy zgłoszeniu kandydata do klasy pierwszej publicznego gimnazjum należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej” .
Czy mam rozumieć, że jeśli rodzice zgłaszają dziecko do gimnazjum obwodowego (bo tylko do takiego gimnazjum przyjmuje się na podstawie zgłoszenia – art. 20e ust. 1 ustawy o systemie oświaty), to przedkładają oryginały dokumentów, zaś jeśli składają wniosek do innych gimnazjów, to zamiast oryginałów mogą dołączyć kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej? Czy zatem rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nie jest sprzeczne z ustawą o systemie oświaty, skoro ustawa dopuszcza poświadczanie zgodności powyższych dokumentów przez dyrektora szkoły podstawowej, zaś rozporządzenie nie daje mu takiego prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe