Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienie w sprawie wydłużonych etapów edukacyjnych w świetle rozporządzenia z dnia 7.02.2012r obowiązującego od 1.09.2012r. Czy dotyczy ono tylko uczniów, którzy w roku szkolnym 2012/2013 są w klasie 1 i 4 Szkoły Podstawowej oraz 1 Gimnazjum? Czy dotyczy wszystkich uczniów? czy określone w rozporządzeniu klasy, w których można wydłużyć etap są obowiązkowe?
Podstawa prawna
1) Art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), 2) Rozporządzenie MEN z 12.02.1002 r. (ze zm.) w sprawie ramowych planów nauczania (...)
3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
§ 5. 1. Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia.
3. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi szkoły w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich podejmuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
4. Decyzje, o których mowa w ust. 2 i 3, podejmuje się nie później niż:
- w przypadku szkoły podstawowej – do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie III i klasie VI;
- w przypadku gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej – do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.
Rozporządzenie nowe obowiązuje zatem uczniów klas wymienionych w § 8 ust. 1
od 1.09.2012 r., czyli w klasach I i IV szkoły podstawowej oraz I gimnazjum.
Natomiast zapis w § 8.2 oznacza, że decyzję o przedłużeniu nauki dla uprawnionego ucznia należy podjąć najpóźniej do końca lutego roku szkolnego poprzedzającego rok ukończenia szkoły, np. w klasie II (SP, G) lub V szkoły podstawowej na podstawie dotychczasowych przepisów (rozp. z . 12.02.2002 r.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel był zatrudniony w placówce oświatowej A do dnia 24 czerwca 2022 r. i wówczas wykorzystał zwolnienie na opiekę nad dzieckiem do lat 14 w wymiarze 2 dni. Od września 2022 r. nauczyciel jest zatrudniony w placówce A oraz w placówce B jednocześnie – czy nauczyciel może wykorzystać 2 dni opieki nad dzieckiem w placówce B skoro na wystawionym świadectwie pracy widnieje informacja o wykorzystaniu 2 dni opieki art. 188 KP? Natomiast czy placówka A po zakończonym stosunku pracy może nie udzielić kolejnych dni na opiekę nad dzieckiem, ponieważ 2 dni zostały wykorzystane w bieżącym roku kalendarzowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór pisma: odwołanie wicedyrektora w związku ze zmniejszoną liczbą oddziałów w szkole podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda kwestia oceny ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Wiem, że ocena jest opisowa - ale czy dotyczy to także zachowania i religii? Jak wpisujemy takiego ucznia w zestawieniach (tabelki w dzienniku, np. zachowanie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są uprawnienia finalistów konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe