Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości skreślenia z listy ucznia z powodu braku klasyfikacji śródrocznej. Biorąc pod uwagę przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, zwłaszcza § 16, umieszczenie np. takiej możliwości w statucie szkoły byłoby sprzeczne z założeniami MEN.
Dyrektor nie może również nie uznać decyzji rady pedagogicznej w tej sprawie. Jest to bowiem jedna z tych spraw, w których decyduje rada a nie dyrektor.
Ustawa o systemie oświaty:
Art. 41. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
W sytuacji ucznia nierealizującego obowiązku nauki, dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej ma dwie możliwości:
Pierwsza dotyczy jedynie uczniów pełnoletnich, czyli tych, których obowiązek nauki już nie dotyczy. Wówczas, mając odpowiedni zapis w statucie szkoły, można ucznia skreślić z listy uczniów.
Druga, i tu nie tylko możliwość, ale wręcz obowiązek - w przypadku ucznia objętego obowiązkiem nauki - poinformowanie odpowiedniego organu (gmina, na terenie której uczeń zamieszkuje) o nierealizowaniu tego obowiązku. Gmina w takiej sytuacji wszczyna postępowanie egzekucyjne wobec rodziców ucznia w celu przymuszenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto określa tygodniowe pensum dla nauczyciela wspomagającego (dotyczy kształcenia specjalnego na mocy orzeczenia)? Czy w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy (zatrudnienie na pełny etat) dyrektor może przydzielić nauczycielowi wspomagającemu obowiązki wykraczające czasowo poza takie podstawowe pensum związane ze wspomaganiem takiego ucznia na obowiązkowych lub pozalekcyjnych zajęciach?
- Nauczyciel stawia jedynki za brak pracy domowej, brak podręcznika lub innych pomocy dydaktycznych. Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek organizować zajęcia gimnastyki korekcyjnej? Jaka jest podstawa prawna takiego obowiązku, jeśli on istnieje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie 7 drugim językiem obowiązkowym jest niemiecki. Czy uczeń, który nie chce uczyć się niemieckiego tylko hiszpańskiego ma taką możliwość na własną rękę zdając tylko egzamin klasyfikacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wraz z odejściem ostatnich 6 latków do szkół nauczyciele przedszkola tracą od 1 września 2015r. pensum 22 godzinne, czy pięciolatki przygotowywane do nauki w szkole powinny mieć pensum 22? Jeśli z organizacji pracy przedszkola wynika brak możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin, zakładając, że nie chcemy zwalniać nauczyciela, możemy skorzystać z ograniczenia zatrudnienia. Komu ograniczyć godziny - jednemu nauczycielowi, czy dwóm? Pamiętamy, że w przedszkolu pracę oddziału powierza się dwóm nauczycielom. Jednym słowem czy skutki „ustawy sześciolatkowej” można rozłożyć na więcej niż jednego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe