Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź: Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie. Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Poruszana kwestia uregulowana została w opublikowanej ustawie z dnia 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe w art. 230 i 236:
Art. 230. 1. Z pracownikami niebędącymi nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, oraz z osobami, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionymi w gimnazjum prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego, których dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek pracy na zasadach określonych w Kodeksie pracy.
2. W latach szkolnych, o których mowa w ust. 1, do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa
w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w gimnazjach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902).
Art. 236. 1. Nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, stają się nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, oraz osób, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w dotychczasowym gimnazjum.
3. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, informuje na piśmie pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2, o zmianie, o której mowa w ust. 1.
6. Do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w gimnazjach stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice dwójki dzieci, które są w edukacji domowej i zdały już egzaminy dające im promocję do następnych klas, pragną, aby do końca roku szkolnego ich dzieci były w szkole systemowej i budowały relacje. Czy szkoła może takich uczniów przyjąć, pomimo, że dzieci zrealizowały już podstawę programową? Jak to wygląda z perspektywy prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź ale chodzi właśnie o to na jakiej podstawie mogę wpisać do statutu możliwość przyjmowania innych osób niż młodzież i wychowawcy. Przecież nie ma o tym mowy w rozporządzeniu z 12 maja 2011 r. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy zniszczonych podręczników z dotacji dla klas 4-5 (C.D). Czy istnieje taka możliwość, aby szkoła zamówiła zniszczone podręczniki, a rodzic uiści opłatę po otrzymaniu faktury z wydawnictwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w szkole od września do grudnia. Czy ma uprawnienia do urlopu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel biologii (pełne kwalifikacje) w nowym systemie edukacyjnym będzie mógł uczyć "bloku" - przyroda w szkole ponadgimnazjalnej?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe