Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zostanie zatrudniony w szkole od 1.09.2018 w wymiarze 7/18 etatu jaki naliczyć mu dodatek stażowy jeżeli przedstawił świadectwa pracy (okresy zakończone) za okres 10 lat. Nauczyciel pracuje również w innej szkole w wymiarze 14/18 etatu gdzie wypłacany ma staż w wysokości 18%.
Do stażu uprawniającego do dodatku stażowego w dodatkowym miejscu pracy wlicza się zakończone okresy zatrudnienia - § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm. W związku z tym nauczyciel u pracodawcy zatrudniającego go na 7/18 etatu jest uprawniony do dodatku w wysokości 10 % - art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Spotkałam się ze stanowiskiem ZUS, że dyrektor szkoły (publicznej, z obniżonym pensum, zatrudniony na stanowisku nauczyciela), aby uzyskać prawo do emerytury z KN art.88 (25 lat pracy w tym 20 w szkolnictwie specjalnym wypracowane do 2008 roku) musi realizować pensum w wymiarze 1/2 etatu czyli 9 godzin. Proszę o wyjaśnienie, czy opinia ZUS jest zgodna z przepisami.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady dotyczące nawiązywania stosunku pracy w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące tzw. dni opieki na dzieckiem. Dla niepełnego etatu ustala się zwolnienie proporcjonalnie do wymiaru etatu. Co w przypadku gdy w czasie roku szkolnego nauczyciel ma zwiększoną liczbę godzin (aneksem do umowy)? Jak ustalić to zwolnienie w sytuacji gdy do 31.08.2016 r. nauczyciel pracował w wymiarze 1 etatu, z dniem 1.09.2016 r. został przeniesiony służbowo do innej szkoły, a w naszej szkole ma podpisaną nową umowę na 9/18?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuje bardzo za odpowiedź, mam jeszcze pytanie.
Z nauczycielem pierwszą umowę w 2012r. podpisano na 9/18, a w roku
szkolnym 2016/2017 miała za zasadzie porozumienia zmniejszony wymiar
wymiar do 6/18. W jakiej wysokości wypłacamy odprawę czy z 9/18 czy z 6/18.
Z nauczycielem emerytem naszej szkoły błędnie podpisano umowę na dodatkowe godziny j.niemieckiego z organu prowadzonego (umowa została zawarta na czas niekreślony od 01.09.2012r. na podstawie art 10 ust. 6 KN na 9/18, a powinna być na czas określony tj. na rok szkolny 2012/2013 itd w miarę przydziały godzin z organu prowadzącego). Okazało się, że w roku 2017/2018 nie ma dla nauczyciela godzin. Dyrektor poinformował nauczyciela ustnie 19.04.2017r., że nie będzie dla niego godzin. Nie dał nauczycielowi wypowiedzenia stosunku pracy z przyczyn organizacyjnych. W dniu 04.09.2017r. chciał przekazać nauczycielowi świadectwo pracy - stosunek pracy rozwiązano na podstawie porozumienia stron (art 23 ust. 4 pkt 1 KN).Nauczyciel nie przyjął tego świadectwa informując, że oczekuje innej formy rozwiązania stosunku pracy i oczekuje wypłaty odprawy lub innej formy zadośćuczynienia. Proszę o odpowiedź co możemy teraz zaproponować pracownikowi i jak naprawić tą sprawę (proszę o podstawę prawną)?
W szkole feryjnej rozwiązanie stosunku pracy na podstawie oświadczenia (wypowiedzenia) dyrektora jest niedopuszczalne w trakcie roku szkolnego, a jego doręczenie na podstawie art. 27 ust. 1 KN skutkowałoby rozwiązaniem stosunku pracy po upływie 3-miesięcznego wypowiedzenia dopiero w dniu 31 sierpnia 2018 r. W tej sytuacji nauczycielowi można zaproponować rozwiązanie stosunku za porozumieniem stron z przyczyn organizacyjnych (art. 27 ust. 3 w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN), zaś wskazanie w treści porozumienia jako przyczyny rozwiązania umowy o pracę braku godzin dydaktycznych, czyli przyczyny wyłącznie leżącej po stronie pracodawcy, będzie uprawniało nauczyciela do odprawy z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2016 r., poz. 1474, pod warunkiem że szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników. W takim przypadku odprawa będzie należna w wysokości uzależnionej od stażu nauczyciela w ramach wszystkich stosunków pracy, które dotychczas miał nawiązane z daną szkołą: jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata; dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat; trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat. W mniejszej szkole odprawa nie przysługuje i nie ma podstaw do jej wypłacenia, ani także „zadośćuczynienia” w innej formie. Jeśli nauczyciel nie zgodzi się na rozwiązanie stosunku pracy w trakcie roku szkolnego na podstawie porozumienia stron, pozostanie w zatrudnieniu, a szkoła będzie zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia za przestój (art. 80 i art. 81 § 1 KP).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy z nauczycielem kontraktowym zawieramy umowę na czas nieokreślony jeżeli jest to jego 3 umowa i jest 33 miesiące. Czy można zatrudnić go z przyczyn organizacyjnych na czas określony. Prawnie jego umowa ma skutek na czas nieokreślony tj. dotyczy wypowiedzenia i odprawy. Czy po okresie w którym pracownik nabywa prawo do umowy na czas nieokreślony, trzeba to dać na piśmie tj. aneks do umowy czy zmiana warunków pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe