Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ma ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna, z przygotowaniem pedagogicznym. Dodatkowo ma ukończony kurs kwalifikacyjny (w 2008 r.) z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Czy taka osoba posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w publicznej szkole podstawowej?
Zgodnie z § 19 Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada również osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia pierwszego stopnia na kierunku innym niż wymieniony w pkt 1 i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Specjalność ukończonego kierunku powinna zatem odpowiadać prowadzonym przez pedagoga zajęciom (kurs kwalifikacyjny nie wystarczy). Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określa, co należy w szczególności do zadań pedagoga szkolnego:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W dniu 01.09.2015 r. zatrudniłem nauczyciela w wymiarze 2/18 do końca zajęć szkolnych, tj. do dnia 24.06.2016 r. w dniu zatrudnienia nauczyciel legitymował się dyplomem licencjata. Po trzech miesiącach - 30.11.2015 r. nauczyciel dostarczył dyplom ukończenia studiów, potwierdzający uzyskanie tytułu magistra, na którym figuruje data 01.07.2015 r., co oznacza, że w dniu zatrudnienia miał ukończone studia i posiadał tytuł magistra. Czy w związku z tym powinienem nauczycielowi wypłacić wyrównanie od dnia 1 września, czy też sporządzić aneks do umowy, uwzględniając wykształcenie wyższe mgr i wypłacić wyższą pensję od dnia 1 grudnia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany został zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin, na czas określony na podstawie mianowania w wymiarze 10/18 od 1 września 2019 do 31 sierpnia 2020. Od 9 września przydzielono mu 1 godzinę nauczania indywidualnego. Czy należy sporządzić aneks do umowy na podstawie mianowania, czy tylko dać pisemną informację o przydziale godziny na okres 9 września 2019 - 26 czerwca 2020 (jakie informacje powinien zawierać taki dokument?
Jeżeli nauczyciel dyplomowany zatrudniony na umowę o pracę na czas określony z powodów organizacji pracy szkoły otrzymał 14/18 i od 9 września otrzymał 1 godzinę nauczania indywidualnego. Czy w takim przypadku należy sporządzić aneks czy wystarczy informacja o dodatkowym przydziale?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel religii może pełnić funkcje wicedyrektora w szkole? Zgodnie z rozporządzeniem MEN dotyczącym nauczania religii z 1992r, ze zm., nauczyciel religii zatrudniany jest na podstawie imiennego skierowania, wchodzi w skład RP, nie przyjmuje na siebie obowiązków n-la wychowawcy.
- Jestem dyrektorem małej szkoły , gdzie większość nauczycieli pracuje na części etatu. W większości są to nauczyciele z sąsiedniej szkoły. Bardzo proszę o podanie odpowiedzi: 1.Czy mogę w arkuszu organizacyjnym na następny rok szkolny zaplanować emerytów tj. : 2/18 godz. muzyka (Pan prowadzi jeszcze orkiestrę młodzieżową i szkolny zespół muzyczny w mojej szkole - w ramach umowy zlec. z gminą) i dla drugiej osoby 10/30 biblioteka. Są to osoby dyspozycyjne, oddane- umożliwiają spójność pracy szkoły. Czy jest podstawa prawna zakazująca zatrudniania emerytów? 2. Czy za zgodą dyrektora macierzystej szkoły mogę zatrudnić nauczyciela (zatrudnionego już na cały etat) na część etatu np. 5/18,6/18 i wykazać to już w arkuszu, nadmieniam, że nauczyciele ci dotychczas w ten sposób pracowali w mojej szkole?
- Czy można uwzględnienia przy nagrodzie jubileuszowej nauczyciela 5 lat studiów dziennych? Jak te studia są zaliczane w przypadku uprawnień emerytalnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe