Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na radzie pedagogicznej (w kwietniu) został przedstawiony projekt organizacji pracy szkoły na nowy rok. Zaopiniowany został pozytywnie. Szczegółowy przydział czynności nie został podany, każdy nauczyciel ma zapewniony etat i jeszcze godziny ponadwymiarowe. Z dwojgiem nauczycieli dyrektor przeprowadził rozmowę, w której poinformował ich o planowanym przydziale czynności, zgodnie z kwalifikacjami. Warunki umowy o pracę nie ulegną zmianie. Nauczyciele stwierdzili, że nie wyrażą na to zgody. Jakie kroki powinien dyrektor podjąć w sytuacji, gdy nauczyciel nie wyrazi zgody na proponowany zakres czynności? Uprzejmie proszę o pilne udzielenie odpowiedzi (w maju).
Zgoda nauczyciela dotyczy jedynie nauczycieli mianowanych w przypadku zmian dotyczących stanowiska pracy lub ograniczenia wymiaru godzin (art. 18 i 22 Karty Nauczyciela).
Nauczycielom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, zmienić stanowisko pracy można albo na podstawie porozumienia stron albo w drodze wypowiedzenia zmieniającego.
Stanowisko pracy należy rozumieć w sposób opisany w Karcie Nauczyciela w art. 42 ust. 3, gdzie w zależności od tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, ustawodawca określił stanowiska nauczycieli. Jeżeli zatem zmiana zakresu czynności miałaby polegać na zmianie stanowiska, np. z nauczania przedmiotu na wychowawcę świetlicy czy bibliotekarza lub odwrotnie, wówczas stosujemy procedury opisane na wstępie.
W przypadku zmiany zakresu czynności polegającej na zmianie nauczanego przedmiotu, zgodnie z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami, np. z nauczania matematyki na nauczanie wychowania fizycznego, przepisy Karty nauczyciela nie przewidują obowiązku uzyskania zgody nauczyciela. Dyrektor może przydzielić nauczycielom nauczanie tylu różnych przedmiotów, do ilu prowadzenia mają kwalifikacje.Tego typu zmiany często następują w szkołach w sytuacjach, gdy brakuje godzin danego przedmiotu dla nauczycieli i pojawia się potrzeba dopełnienia etatu nauczaniem innego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile dni urlopu przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu na etat 10/20?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dofinansowania okularów dla nauczyciela. W naszej szkole okulary mogą mieć tylko dofinansowane osoby, które pracują powyżej 4 godz. przy komputerze (administracja, dyrekcja), na skierowaniu na badania wskazujemy wówczas „praca przy komputerze”. W przypadku nauczycieli nie stosujemy tego zapisu. Czy powinniśmy to robić? Czy można nauczycielowi takiego finansowania udzielić i na jakiej podstawie to zrobić? Bo z ZFŚS takiego finansowania nie można udzielić.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zawarliśmy z pracownikiem zatrudnionym na stanowisku urzędniczym (konkurs) po raz pierwszy trzymiesięczną umowę o pracę na czas określony od 1.12.2015r. do28.02.2016r. Ustawa o pracownikach samorządowych mówi, że w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym umowę o pracę zawiera się na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy. Po tym terminie zawarliśmy z tym pracownikiem kolejną umowę na czas określony od 1.03.2016r. do 30.11.2018r. Czy ta osoba nie powinna mieć tej umowy po pierwszym terminie na czas nieokreślony ?, jest to zwykła umowa o pracę nie na zastępstwo, czy tak można ? łączny okres tych umów to 36 miesięcy, czy to już umowa z automatu na czas nieokreślony ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z koniecznością poinformowania pracowników, w terminie do 15 maja 2017 r., o fakcie, iż z dniem 1.09.2017 r. będą zatrudnieni w ośmioletniej szkole podstawowej, mam następujące pytanie: czy informację wręczyć także tym pracownikom, którym umowa (na czas określony) kończy się z dniem 23 czerwca br. lub 31 sierpnia br. (niektórych z nich będziemy zatrudniać od 1 września br.)? Czy lepiej przyjąć zasadę braku informowania pracowników zatrudnionym na czas określony, których stosunek pracy ustaje przed 01.09.2017 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Wg mnie posiada ona kwalifikacje do nauczania w szkole ponadgimnazjalnej. Mówi o tym ostatecznie paragraf 29 ust. 2 rozp. z 2017 r. (Dz. U. z 2017 poz. 1575). Ponieważ ukończyła studia przed 17 stycznia 2012 r. Proszę o potwierdzenie lub wyjaśnienie zastosowania w praktyce tego Rozporządzenia. Natomiast jeżeli nauczyciel może nauczać w szkole ponadgimnazjalnej, to czy może ubiegać sie o awans zawodowy bez dopełnienia wykształcenia?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe