Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na ile części powinien być podzielony dzień w przedszkolu na 3 czy 5 części? Co powinny zawierać poszczególne części?
Obowiązujące przepisy nie określają szczegółowo organizacji dnia w przedszkolu. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977z późn. zm. określa jedynie tygodniowy rozkład zajęć, zgodnie z którym: 1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela); 2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.); 3) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - nie więcej niż jedną piątą czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego; 4) pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację: dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne), pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
Skoro obowiązuje tygodniowe rozliczenie czasu pracy przedszkola z dziećmi, nie wszystkie dni muszą być tak samo zaplanowane, jeśli chodzi o przeznaczanie czasu na poszczególne rodzaje zajęć. Organizacja powinna być uzależniona od możliwości placówki, potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców. W publicznych przedszkolach organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady dopuszczalnej liczby dzieci w oddziale oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci, zgodnie z regulacjami dotyczącymi podstawy programowej (§ 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). W niepublicznym przedszkolu zasady planowania dnia, jako kwestie organizacyjne, a także obowiązki i uprawnienia nauczyciela, dyrektora i ewentualnie innych organów, określa statut danego przedszkola (art. 84 ust. 2 pkt 3-5 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. W jaki sposób wyliczyć miesięczne wynagrodzenie brutto strajkującego (przez 10 dni) nauczyciela? Na wynagrodzenie brutto składają się składniki: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy za wysługę lat, dodatek motywacyjny w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatek za wychowawstwo określony kwotowo (160 zł)?
2.Jak wyliczyć wynagrodzenie brutto strajkującego pracownika obsługi? Wynagrodzenie brutto składa się z wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku stażowego.
3. Czy dyrektorowi przedszkola należy się wynagrodzenie za czas pełnienia zastępstwa za strajkujących nauczycieli? Informuję, że od 8 do 19 kwietnia wszyscy nauczyciele naszej placówki strajkują, więc dyrektor osobiście pełni opiekę nad dziećmi w godzinach pracy placówki (tj. od 6 do 16). Tygodniowy wymiar godzin dydaktycznych dyrektora placówki wynosi 8 godzin.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma jechać w sobotę na konkurs techniczny w miejsce odległe od szkoły o 100 km, z dwójką naszych uczniów. Ich rodzice wyrazili zgodę na jazdę prywatnym samochodem nauczyciela. W razie wypadku jakie może ponieść konsekwencje nauczyciel i dyrektor? Czy jest możliwość załatwienia tego typu sprawy zgodnie z literą prawa.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię w sprawie wydłużenia nauki w szkole uczniowi niepełnosprawnemu na podstawie rozporządzenia MEN z 2002r z późn. zm. w sprawie ramowych planów nauczania. Decyzję ma podjąć dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w szkole, czy w klasie III gimnazjum można wydłużyć naukę ? Czy to sformułowanie jest ograniczeniem czasowym podejmowania decyzji do końca lutego, nie później, czy należy go rozumieć, że w ostatnich klasach etapu edukacyjnego wydłużenie nauki nie jest możliwe. A jak ma się do tego zapisu paragraf 22 ust 3 rozporządzenia MEN w sprawie oceniania i promowania z 2007 r. że o ukończeniu szkoły przez tego ucznia postanawia rada pedagogiczna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie podstaw prawnych utworzenia oddziałów integracyjnych w szkole podstawowej. Proszę też o wskazówki w ich tworzeniu (od czego zacząć itp?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wymagania dotyczące osoby prowadzącej szkolenia bhp
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe