Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile winna liczyć grupa na zajęcia z korekcji wad postawy tzw. gimnastyka korekcyjna (zajęcia zaliczane są do zajęć specjalistycznych zgodnie z rozporządzeniem z 9.08 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach … ) czyli zgodnie z zapisem do 5 osób?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 osób - § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne są innymi zajęciami niż gimnastyka korekcyjna, która jest zaliczana do innych zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym, wymienionych obok zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w § 6 ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, ponieważ gimnastyka jest organizowana dla uczniów z wadami postawy, a nie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi. Ww. rozporządzenie nie określa liczby uczestników „innych zajęć specjalistycznych”, a w związku z tym o liczbie uczniów na zajęciach gimnastyki korekcyjnej decyduje statut szkoły, dyrektor lub nauczyciel w uzgodnieniu z dyrektorem, po dokonaniu analizy potrzeb uczniów i możliwości szkoły w zakresie organizacji takich zajęć, w tym zapewnienia warunków bhp – art. 98 ust. 1 pkt 5 – 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Liczebność grup może być większa niż 5 osób.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń ma upośledzenie w stopniu głębokim i jest objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Zajęcia są zalecone w orzeczeniu przez Poradnię Psychologiczną na okres 5 lat od 2012 do 2017 roku. 23 czerwca 2015 uczeń kończy 18 lat. Rodzice chcą zrezygnować z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zaleconych dla ucznia. Jaka jest procedura rezygnacji rodziców z wyżej wymienionych zajęć? Co powinni zrobić rodzice,żeby zrezygnować z zajęć-wystarczy oświadczenie rodziców-czy też zmieniające orzeczenie poradni? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej jest oddział przedszkolny dla sześciolatków. Bardzo proszę o informację dotycząca rekrutacji dzieci sześcioletnich. Czy należy powoływać komisję rekrutacyjną? Przyjmowane są wszystkie dzieci z obwodu. Czy można w statucie szkoły zawrzeć zapis dotyczący pięciolatków: „Do oddziału przedszkolnego może być przyjęte dziecko pięcioletnie w wyniku rekrutacji uzupełniającej, jeśli gmina wskaże mu wolne miejsce w oddziale przedszkolnym”? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem po rekrutacji, mam odwołanie od rodzica, którego dziecko niedostało się do przedszkola wg harmonogramu komisja odpisała pismem na odwołanie rodzica wyjaśniając, że dziecko otrzymało 2 punkty na 3 możliwe do zdobycie. Mam zapytanie czy na liście niezakwalifikowanych umieszczam tylko dzieci spoza gminy i 2,5 letnie, czy wszystkie dzieci, które nie otrzymały odpowiedniej liczby punktów i nie ma dla nich miejsca w przedszkolu są na liście niezakwalifikowanych, czy wpisuję je na listę zakwalifikowanych, następnie rodzice składają oświadczenie woli, i wpisuję te dzieci na listę nieprzyjętych pomimo, że rodzice złożyli oświadczenia, a ja nie mam dla nich miejsca?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej."
oraz Państwa odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć;
4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b.
2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu.
Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio:
1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3;
2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP.
2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół.
Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.:
1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia).
Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego.
2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.).
3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny.
Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego."
Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego.
Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy.
Ponownie je zadaję:
Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy arkusz ocen o symbolu MEN-I/40/2 jest taki sam dla uczniów branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami gimnazjum i szkoły podstawowej? Oczywiście chodzi mi o uczniów, którzy przyszli do ww. szkoły 1 września 2019 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe