Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor poprosił nauczyciela na rozmowę bezpośrednio po zakończonych przez niego zajęciach dydaktycznych (nauczyciel w danym dniu miał 5 godzin dydaktycznych), nauczyciel odmówił twierdząc, że jest już po pracy i nie będzie poświęcał na rozmowę z dyrektorem swego czasu wolnego. Jakie konsekwencje może mieć takie zachowanie nauczyciela.
Zarówno ustawa – Karta nauczyciela w art. 7, ust. 1, art. 11, jak i ustawa o systemie oświaty w art. 39, ust. 3, określają dyrektora szkoły jako kierownika zakładu pracy, tj. jako pracodawcę.
Dyrektor zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły, nagradza i karze pracowników zgodnie z art. 108, § 1 kodeksu pracy. Nauczyciel jako pracownik podlega dyrektorowi, dlatego jest zobowiązany do wykonywania poleceń służbowych.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
W ramach czasu pracy, o którym mowa oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, wynikające także z nadzoru pedagogicznego.
KN, Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły.
Z nauczycielem należy przeprowadzić rozmowę, wskazać właściwe zapisy kodeksu pracy, Karty Nauczyciela (art. 6a, 42), statutu dotyczące obowiązków nauczyciela. Ponadto na mocy art. 6a KN praca nauczyciela podlega ocenie, na którą ma wpływ także wypełnianie poleceń służbowych.
KN, Art. 75. 1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.
Z rozmowy należy sporządzić notatkę służbową (podpisuje nauczyciel!).
Oznacza to, że jeśli prośba dyrektora miała charakter polecenia służbowego, którego świadomie nie wykonał nauczyciel, może mu być wymierzona kara porządkowa zgodnie z kodeksem pracy (art. 108, 109 oraz art. 75 KN) oraz regulaminem pracy obowiązującym w szkole.
Oznacza to, że jeśli prośba dyrektora miała charakter polecenia służbowego, którego świadomie nie wykonał nauczyciel, może mu być wymierzona kara porządkowa zgodnie z kodeksem pracy (art. 108, 109 oraz art. 75 KN) oraz regulaminem pracy obowiązującym w szkole.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 6;
art. 42, art. 75.
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
3. Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Dlaczego w Państwa wzorach uchwał o dopuszczenie do użytku w szkole programów nauczania podstawą prawną jest art. 22a ust. 2, a nie np. 6 (ustawy o syst. oświaty)? Który z ust. 2 czy 1 dotyczy szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym, czyli zerówką? Ogólnie rzecz ujmując jaka jest podstawa prawna uchwały o dopuszczenie programów w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym (zerówką), a jaka do przedszkola? Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia szkolnego zestawu podręczników w szkole z oddziałem przedszkolnym oraz w przedszkolu? Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej.
1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ...
z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ...
z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły?
2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor?
3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy opieka nad uczniami biorącymi udział w dyskotece może zostać zaliczona w poczet realizacji tzw. godzin "karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stawia jedynki za brak pracy domowej, brak podręcznika lub innych pomocy dydaktycznych. Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy wydłużenia etapu edukacyjnego uczniowi klasy II gimnazjum (w roku szkolnym 2012/2013).
Na podstawie jakiego rozporządzenia: rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.4) czy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania - w szkołach publicznych należy wydłużyć uczniowi etap edukacyjny o rok?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe