Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w związku z likwidacją gimnazjum zatrudniającego 19 pracowników, pracownicy nie będący nauczycielami nie otrzymają odpraw?
Odprawa nie przysługuje pracownikom niepedagogicznym w wygaszanym gimnazjum, które zatrudnia 19 (czyli mniej niż 20) pracowników. Zgodnie z art. 8 i art. 10 ust. 1 ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 ze zm.), w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (np. z powodu wygaszenia gimnazjum równoznacznego z likwidacją pracodawcy), przysługuje im odprawa w wysokości uzależnionej od stażu pracy u danego pracodawcy. Natomiast żaden przepis nie przyznaje pracownikom niepedagogicznym likwidowanego pracodawcy, który zatrudnia mniej niż łącznie 20 pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, prawa do odprawy w związku z ich zwolnieniem. W szczególności takiego prawa nie przyznaje im ww. ustawa, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.), ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 ze zm.), ani ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Jeżeli pomimo braku wyraźnej podstawy prawnej dyrektor chciałby dobrowolnie wypłacić odprawy, by takie postępowanie nie zostało uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, musiałby najpierw uzyskać zgodę organu prowadzącego i zapewnienie na ten cel środków w planie finansowym szkoły – art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1458 ze zm), art. 10 ust. 1 i art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w placówkach przedszkolnych nieferyjnych przysługuje dzień wolny od pracy za 3 maj 2014 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie wzoru cofnięcia wypowiedzenia które zostało wręczone nauczycielce.
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący rewalidację z dzieckiem z Autyzmem w normie intelektualnej lub Autyzmem z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim.
- Nauczycielka naszej szkoły przebywała na urlopie macierzyńskim od października do kwietnia. 15 kwietnia wróciła do pracy, przerywając urlop, a od 01.09.2019 r. zamierza go kontynuować.
Na urlop macierzyński w październiku pani odeszła z pełnego wymiaru, natomiast od 01.09.2019 r. w arkuszy organizacyjnym ma uwzględnione 8,97/18. Jaka będzie podstawa wymiaru urlopu od 1 września?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela, który złożył wniosek o urlop dla poratowania zdrowia i z akt osobowych wynika że z art. 88 ust. 1 KN na dzień 31.12.2008 r nauczyciel miała 30 lat pracy w tym 20 lat w zawodzie nauczyciela i nabyła prawa do emerytury, dlatego też zgodnie z art. 73 ust 2 KN nie przysługuje mu prawo do urlopu dla poratowania zdrowia. Po poinformowaniu nauczyciela o tym fakcie nauczyciel dostarczył postanowienie sądu z 2013 roku o niezaliczeniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym rodziców do stażu emerytalnego (powód mała powierzchnia 1,26 ha i uczęszczanie do szkoły). W związku z tym nauczyciel nie ma 30 lat pracy na dzień 31.12.2008, a więc jest jest rozbieżność pomiędzy wysługą lat pracy w aktach osobowych, a wyliczeniem przez ZUS. Jak formalnie przeprowadzić dokumentację (jakie nauczyciel powinien złożyć pisma do dyrektora szkoły) udzielającą urlop dla poratowania zdrowia, jak wyprostować sytuację w aktach osobowych (ma zaliczone pracę w gospodarstwie), jaka nagroda jubileuszowa powinna być wypłacona (wliczająca okres pracy w gospodarstwie 40 lat czy nie 35 lat – ta nagroda została już wypłacona wcześniej)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe