Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w regulaminie przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie fartucha roboczego dla nauczycieli: plastyki, bibliotekarza, fizyki, biologii, techniki, przyrody, pomoc nauczyciela, n-la przedszkola, oddziału przedszkolnego w ramach prowadzenia z dziećmi zajęć plastycznych ?. Czy wiedząc, że nauczyciele uczący w/w przedmiotów nie korzystają z fartucha można w regulaminie nie wykazywać tych stanowisk ?. Czy w regulaminie można zamieścić informację, że we wszystkich salach lekcyjnych ww. przedmiotów będzie znajdował się fartuch roboczy, który w razie potrzeby wykorzystania na danej lekcji nauczycielowi ma służyć ?. Czy nauczyciel, który na piśmie zrzeka się przydziału odzieży roboczej dyrektor po mimo pisma ma obowiązek zakupu dla niego np. tego fartucha?
Na podstawie art. 2377 KP pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, czyli np. fartuch ochronny na stanowiskach wymienionych w pytaniu; nie jest to natomiast środek ochrony indywidualnej. Zgodnie z art. 211 pkt 4 KP przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany stosować odzież i obuwie robocze – czyli nie może się zrzec prawa do korzystania z odzieży roboczej. Okoliczność, że sprzecznie z przepisami nauczyciele nie korzystają z odzieży roboczej, nie zwalnia dyrektora z obowiązku jej zapewnienia oraz do wymienienia w regulaminie pracy stanowisk, na których należy je używać (art. 1041 pkt 1 KP). Jeśli w szkole nie obowiązuje regulamin pracy, w innym regulaminie można ale nie trzeba zawierać wykazu stanowisk i można zastosować zapis, że w salach lekcyjnych znajduje się fartuch, który pracownik ma obowiązek stosować przy wykonywaniu czynności, podczas których jego odzież może ulec zabrudzeniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może otrzymać urlop bezpłatny? Jeżeli tak to na jak długo?
- Przygotowując arkusz organizacyjny szkoły na rok szkolny 2017/2018 mogę dla danego nauczyciela zaplanować tylko pensum - 18 godz., a resztę wykazywać jako wakat? Np. nauczyciel posiada kwalifikacje do j. polskiego i historii - 16 godz. j. polskiego + 2 historii daje etat, czy pozostałe np. 3 godziny historii muszę wykazywać już jako wakat i zgłaszać do kuratorium? I podobnie w przypadku n-la edukacji wczesnoszkolnej gdzie łącznie z godz. dyrektorską miałby 19 godzin (czy ewent. tę 1 godz. też trzeba wykazywać jako wakat i zgłaszać)?
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- Czy nauczycielowi przysługuje urlop w czasie ferii zimowych? Czy dyrektor ma prawo zlecić mu opiekę nad dziećmi w czasie ferii zimowych?
- Czy dyrektor szkoły po rezygnacji osoby z funkcji kierownika internatu powinien ogłosić konkurs na stanowisko kierownika czy wystarczy zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego? Jeżeli powinien ogłosić konkurs to jakie kandydat na kierownika powinien spełniać wymogi? Nadmieniam jednocześnie, internat jest na terenie szkoły (sąsiedni budynek), a obecny kierownik podlega dyrektorowi. Dziękuje za odpowiedzieć.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe