Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły może otrzymać urlop bezpłatny? Jeżeli tak to na jak długo?
Na podstawie art. 68 ust. 1 zd. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 nauczyciel może otrzymać urlop bezpłatny z ważnych przyczyn. Wniosek o udzielenie urlopu ma pisemną formę oraz powinien wskazywać wnioskowany czas trwania urlopu i ważne przyczyny uzasadniające jego udzielenie; nauczyciel może, ale nie ma gwarancji otrzymania urlopu - § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się, dla celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania, Dz.U. z 2001 r. Nr 1, poz. 5. Powołana regulacja ma również zastosowanie do dyrektora, z tym że ponieważ czynności z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego organ prowadzący, dyrektor składa wniosek do tego organu – art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Przepisy nie określają czasu trwania urlopu bezpłatnego. Organ prowadzący udziela go na okres ustalony z dyrektorem, o ile pozytywnie rozpatrzy jego wniosek..
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedłuża się umowę, gdy nauczycielka w okresie stanu nieczynnego zajdzie w ciążę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest dwóch wicedyrektorów. Kto decyduje o tym, który z nich zastępuje nieobecnego dyrektora "w pełnym zakresie obowiązków"? [art. 68 ust. 9 - prawo oświatowe]Czy potrzebne jest dodatkowe upoważnienie dla jednego z nich (od kogo)? Nieobecność trwa od grudnia 2017 roku i potrwa do końca roku szkolnego. Jaką pieczątką powinien się posługiwać 'wicedyrektor" czy z "upoważnienia dyrektora"?
- W szkole którą kieruję zatrudniona jest na czas nieokreślony nauczycielka przedmiotów zawodowych - nauczyciel kontraktowy. Nauczyciel ten zatrudniony był najpierw od 1.09.2011-31.08.2012 na czas określony w wymiarze 0,5 etatu, następnie od 1.09.2012 do 31.08.2013r. na czas określony na cały etat, kolejna umowa od dnia 2.09.2013 została zawarta na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Od maja 2014r. nauczycielka przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim związanym z ciążą, od 1 grudnia 2014r. do 19.04.2015r. został udzielony urlop macierzyński (20 tygodni) od dnia 20.04.2015r. do 31.05.2015r. został udzielony dodatkowy urlop macierzyński (6 tygodni) od 1.06.2015r. do 29.11.2015 roku udzielony został urlop rodzicielski (26 tygodni. Od 30.11.2015 do 20 marca 2016r. udzielony został urlop uzupełniający (42 dni za 2014r, 7 dni za 2015r, 49 dni za 2015r). Od 21 marca 2016r. do chwili obecnej nauczycielka przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (prawdopodobnie z uwagi na kolejną ciążę). Fizycznie nauczycielki nie ma w szkole od dwóch lat. W tym czasie na zastępstwo został zatrudniony nauczyciel dyplomowany, który okazał się bardzo dobrym pracownikiem cenionym przez uczniów oraz podniosła się jakość pracy szkoły z uwagi na znaczny wzrost zdawalności egzaminów zawodowych. Chciałabym nadmienić, że nauczycielka przebywająca obecnie na zwolnieniu lekarskim nie realizowała podstawy programowej i w momencie wykrycia tego faktu przez dyrektora szkoły w maju 2014r. poszła na zwolnienie lekarskie. W tej chwili w kierunku kształcenia który ta Pani reprezentuje mam zatrudnionych dwóch pełnoetatowych nauczycieli: dyplomowanego i mianowanego. Z nowego arkusza organizacyjnego wynika, że dla tej nieobecnej w tej chwili Pani będę miała 0,5 etatu albo i mniej. Jakie mam możliwości dotyczące przekształcenia jej dotychczasowej umowy o pracę na umowę na niepełny wymiar czasu lub na rozwiązanie umowy o pracę w ruchu służbowym, który kończy się 30 maja?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W gimnazjum jest redukcja etatów,organ prowadzący proponuje godziny w innych podległych mu szkołach. Czy członek zarządu ZNP i radny powiatowy ma pierwszeństwo do takiej propozycji ze względu ochronę prawną. Nauczyciel w-f dostał propozycję 21 godzin w szkole podstawowej, a drugi nauczyciel w-f (członek zarządu ZNP i radny) dostał propozycję 1 godziny w Gimnazjum. Czy jest to zgodne z prawem. Czy chroni go prawo. Zaznaczam, że nauczyciel, który dostał propozycję 21 godzin może też odejść na świadczenia kompensacyjne, a drugiemu do tych świadczeń brakuje 2 lata.
- Zwracam się z prośbą o udzielenie porady prawnej dot. wypłaty odprawy emerytalnej. Pracownik obsługi zatrudniony był w szkole w pełnym wymiarze czasu pracy , jako starszy woźny oraz dodatkowo w ramach drugiego stosunku pracy jako sprzątaczka, w wymiarze ½ etatu. 31 lipca 2013 roku rozwiązano oba stosunki pracy na mocy porozumienia stron (art. 30 § 1 pkt. 1 Kp) , w związku z przejściem pracownika na emeryturę od 01.08.2013 r. Na podstawie art. 38 ust. 3 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wypłacono pracownikowi jednorazową odprawę emerytalną z pełnego etatu w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Nie wypłacono natomiast odprawy z tyt. rozwiązania stosunku pracy z dodatkowego zatrudnienia. W dniu dzisiejszym pracownik zwrócił się do mnie o wypłatę odprawy emerytalnej z tego drugiego stosunku pracy, ponieważ dowiedział się, że mu się też należała. Moje pytanie brzmi: Czy pracownikowi należy wypłacić odprawę emerytalną również z tytułu rozwiązania drugiego stosunku pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe