Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń klasy IV szkoły podstawowej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie w stopniu lekkim (jeden uczeń) i niedowidzenie (drugi uczeń) może nie uczęszczać na drugi język obcy, który na etapie podstawówki jest dodatkowy? Czy musi być jakieś podanie od rodzica, decyzja dyrektora czy też zwyczajnie w tym czasie może mieć zajęcia na świetlicy lub rewalidację? Rozporządzenie mówi o zwolnieniu ucznia, ale na etapie gimnazjum, a co z podstawówką?
W szkole podstawowej każdego ucznia obowiązuje nauka jednego języka obcego nowożytnego. Uczestnictwo w lekcjach drugiego języka – jako przedmiotu dodatkowego jest zatem dobrowolne za zgodą rodziców. Nie ma więc konieczności zwalniania jakiegokolwiek ucznia - czy to zdrowego, czy też niepełnosprawnego – z nauki tego drugiego języka.
Poza tym, warto wiedzieć, że od 1 września 2015r., na podstawie:
è Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843)
- Z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
è Rozporządzenia MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2014. poz. 1993)
- Wskazano, że obowiązkowa nauka jednego języka obcego nowożytnego (a nie dwóch) dotyczy wszystkich uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju szkoły lub oddziału, do którego uczęszczają.
- Umożliwiono uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczającym do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego nauki drugiego języka obcego nowożytnego. Na wniosek rodzica ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego w wymiarze ustalonym dla oddziału, do którego uczęszcza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile winna liczyć grupa na zajęcia z korekcji wad postawy tzw. gimnastyka korekcyjna (zajęcia zaliczane są do zajęć specjalistycznych zgodnie z rozporządzeniem z 9.08 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach … ) czyli zgodnie z zapisem do 5 osób?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile minut powinny trwać zajęcia np. sportowe, taneczne, kółko przedmiotowe z art. 42 Karty Nauczyciela ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zarządzenie dyrektora przedszkola w sprawie zebrania Rady Pedagogicznej powinno być na podstawie jakiej ustawy ( jaki artykuł? ustęp? punkt? Dziennik Ustaw jaki?).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
W jakim wymiarze przysługuje nauczycielowi urlop wypoczynkowy. Chodzi o nauczycieli publicznej szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z zapisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 07.09.1991 roku o systemie oświaty dyrektor kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie jego szkoły. W praktyce dyrektorzy pobierają z wydziału meldunkowego gminy listy meldunkowe dzieci objętych obowiązkiem szkolnym i sprawdzają, czy dzieci zameldowana na stałe uczęszczają do szkoły i gdzie. Mam pytanie odnośnie dzieci, które są zameldowane na pobyt czasowy, ale zamieszkują na terenie obwodu szkoły. Czy należy takie dzieci ujmować w ewidencji dzieci i traktować jako podlegające obowiązkowi szkolnemu w naszym obwodzie? Sąsiednia szkoła, do której dziecko uczęszcza, twierdzi, że nie mamy prawa wymagać potwierdzenia spełniania obowiązku, gdyż takie wysłali jedynie do szkoły, w której obwodzie uczeń ma meldunek stały, mimo że tam nie zamieszkuje. Jak traktować uczniów, którzy nie zamieszkują w obwodzie szkoły, ponieważ przebywają na stałe za granicą (mają jedynie meldunek na pobyt stały w naszym obwodzie)? Nie ma możliwości sprawdzenia gdzie przebywają, gdyż poczta odsyła korespondencję z adnotacją „nie przebywa pod wskazanym adresem".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe