Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy prawo oświatowe dopuszcza wciąż radę pedagogiczną w formie zdalnej?
Zgodnie z art. 69 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
§ 11a ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) przewidywał, że do 31 sierpnia 2022 r. czynności organów jednostek systemu oświaty określone w przepisach dotyczących funkcjonowania tych jednostek mogły być podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty (takim jest rada pedagogiczna) – także w trybie obiegowym.
Treść podjętych w ten sposób czynności były utrwalane w formie odpowiednio protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób.
Jednak od 1 września 2022 r. zaczął obowiązywać nowy art. 125a ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Przepis ten określa sytuacje, które wywołują zawieszenie zajęć w jednostce systemu oświaty i powodują przejście w organizację dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Zajęcia w szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
1) zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3.
Uważam, że w przypadku zawieszenia zajęć dyrektor szkoły może zwołać zebranie rady pedagogicznej w formule „zdalnej”, jeżeli termin zebrania będzie przypadał w okresie zawieszenia zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkolny zestaw podręczników powinien być opiniowany przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy jeżeli została wypłacona dotacja w niepublicznym przedszkolu na dziecko 2 letnie w roku 2013 (w wykazie dzieci był wpisany pesel) gmina w wyniku kontroli przeprowadzonej w roku 2015 ma prawo domagać się zwrotu dotacji z odsetkami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wpisywać oceny cząstkowe do dzienników w klasach I-III w myśl nowego rozporządzenia (ocena opisowa) na co rubryki w dzienniku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Arkusz organizacji szkoły i przedszkola na rok 2017/2018 opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (parg. 17 ust 4 projektu z 20.01.2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli). Czy muszę zasięgać opinii związków zawodowych, jeśli żaden z nauczycieli, którego projekt dotyczy, nie jest członkiem związku zawodowego, ani nie złożył pisma o objęciu go ochroną związkową? Jeśli tak, do kogo mam skierować arkusz do zaopiniowania? Do którego związku? Do jakiej jednostki w strukturze organizacyjnej związku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy pytania "Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły."
Proszę o bardziej precyzyjną odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe