Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola na rok 2017/2018 opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (parg. 17 ust 4 projektu z 20.01.2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli). Czy muszę zasięgać opinii związków zawodowych, jeśli żaden z nauczycieli, którego projekt dotyczy, nie jest członkiem związku zawodowego, ani nie złożył pisma o objęciu go ochroną związkową? Jeśli tak, do kogo mam skierować arkusz do zaopiniowania? Do którego związku? Do jakiej jednostki w strukturze organizacyjnej związku?
Projekt arkusza według projektu rozporządzenia ma wymagać opinii organizacji związkowych wymienionych w art. 110 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59, czyli zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli. Uprawnienia organizacji zakładowych przysługują również międzyzakładowym organizacjom związkowym (art. 34 UoZZ). Art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1240 stanowi, że za reprezentatywne organizacje związkowe uznaje się ogólnokrajowe związki zawodowe, ogólnokrajowe zrzeszenia (federacje) związków zawodowych i ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe (konfederacje), które spełniają łącznie następujące kryteria: 1) zrzeszają więcej niż 300 000 członków będących pracownikami; 2) działają w podmiotach gospodarki narodowej, których podstawowy rodzaj działalności jest określony w więcej niż w połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której mowa w przepisach o statystyce publicznej. Tak określoną reprezentatywność stwierdza Sąd Okręgowy w Warszawie na wniosek organizacji związkowej, składany co 4 lata (art. 25 ust. 1 i 2 ustawy). Aktualny spis takich organizacji jest udostępniony na stronie http://www.dialog.gov.pl/czym-jest-dialog-spoleczny/strony-i-instytucje-dialogu-spolecznego/zwiazki-zawodowe/ i wymienia: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność" (NSZZ "Solidarność"), Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) oraz Forum Związków Zawodowych (FZZ). Z pytania wynika, że w przedszkolu nie działa zakładowa organizacja związkowa. Jeśli nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu nie są zrzeszeni w żadnej międzyzakładowej organizacji związkowej, z której statutu wynikałoby, że jest jednostką organizacyjną reprezentatywnej organizacji związkowej albo jednostką organizacyjną organizacji związkowej wchodzącej w skład jednego z ww. reprezentatywnych związków, arkusz przedszkola nie podlega opiniowaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice ucznia dostarczyli do szkoły orzeczenie o kształceniu specjalnym dla dziecka. Szkoła zorganizowała kształcenie dziecka oraz stosowną dokumentację głównie w oparciu o zapisy ww. orzeczenia. Po kilku miesiącach rodzice złożyli w szkole pismo z informacją: "...z dniem dzisiejszym wycofujemy orzeczenie nr.... i prosimy o zwrot przedmiotowej dokumentacji związanej z tym orzeczeniem". Co w praktyce taki stan prawny oznacza dla szkoły? Czy szkoła może zaprzestać prowadzenia np. zajęć rewalidacyjnych wynikających z treści orzeczenia, które dotychczas były organizowane dla takiego ucznia? Jakie dokumenty szkoła musi i może zwrócić rodzicom w związku z taką ich deklaracją, a które dokumenty powinny/mogą pozostać w szkolnych zasobach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do nowelizacji statutu szkoły w roku szkolnym 2021/2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący tj.gmina może zlecić świadczenie pracy przez nauczycieli publicznej szkoły podstawowej w okresie zimowej przerwy świątecznej /np. wigilii/ ?
Art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (ze zm.).
§ 1. Rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
§ 3. 1. W szkołach:
1) zimowa przerwa świąteczna trwa od dnia 23 grudnia do dnia 31 grudnia lub od dnia 22 grudnia do dnia 31 grudnia, jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek,
2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze poszczególnych województw ogłasza - po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż do końca czerwca każdego roku poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że zimowa przerwa świąteczna jest wprowadzona rozporządzeniem ministra.
Czy mam rozumieć ,że rozporządzenie ministra jest aktem wyższego rzędu niz gminy i podczas zimowej przerwy świątecznej nauczyciele nie pracują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy podstawą prawną podejmowanej uchwały klasyfikacji rocznej jest art.70 ustawy o systemie oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Placówka niepubliczna, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy – od września 2021 roku na pierwszym etapie edukacyjnym będę miała tylko jedno dziecko w klasie 2. Czy mogę połączyć etapy edukacyjne? Jeżeli nie to czy część zająć obowiązkowych np. zajęć z wychowania fizycznego i rozwijających kreatywność mogę połączyć z drugim etapem edukacyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe