Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Będący w zawieszeniu nauczyciel (trwa postępowanie wyjaśniające) kontaktuje się z rodzicami podopiecznych i mówi nieprawdę, że dzieci w szkole są nakłaniane do podpisywania nieprawdziwych wyjaśnień oraz że są zastraszane przez pedagoga. Jakie prawne możliwości ma dyrektor, by zapobiec dalszemu szkalowaniu placówki i pracowników?
Na wstępie należy zaznaczyć, że nie można nikogo ograniczać w możliwościach kontaktu z innym osobami. Zakaz kontaktu może być jedynie wydany w postępowaniu przygotowawczym jako środek zapobiegawczy (art. 275 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –Kodeks postępowania karnego, t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 534), w postępowaniu sądowym w wyroku jako środek karny (art. 39 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2345), w postępowaniu sądowym jako środek probacyjny (art. 72 Kodeksu karnego). Jeżeli więc zawieszenie nauczyciela nastąpiło w związku z wszczęciem postępowania karnego, można zwrócić się do organu prowadzącego to postępowania z informacją o działaniach nauczyciela.
W stanie faktycznym pytania mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami: godzeniem w dobre imię szkoły (twierdzenie, że uczniowie są zmuszani do podpisywania nieprawdziwych wyjaśnień) oraz znieważaniem innego nauczyciela (twierdzenie, że uczniowie są zastraszani przez pedagoga). Oba wskazane powyżej zdarzenia mogą stanowić przykład uchybienia godności zawodu, nawet wtedy, gdy nauczyciel nie wykonuje zadań służbowych i został zawieszony zgodnie z art. 85t ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1762). Dyrektor szkoły może złożyć do wojewody pismo o rozważenie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przeciwko nauczycielowi w związku z ujawnionymi nowym przewinieniami, podając okoliczności związane z zachowaniem nauczyciela oraz wskazując w miarę możliwości dowody.
Kolejny aspekt sprawy to kwestia mówienia nieprawdy na temat nauczyciela – pedagoga. Twierdzenia o zastraszaniu uczniów przez szkolnego pedagoga można rozpatrywać w kategorii znieważania funkcjonariusza publicznego. Zgodnie z art. 63 ust. 1 Karty Nauczyciela nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie Kodeks karny. Stosownie do art. 226 § 1 Kodeksu karnego, kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Na podstawie art. 63 ust. 2 Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone. Mając na względzie powyższy przepis, może zaistnieć sytuacja, gdy dyrektor szkoły musi złożyć doniesienie do organów ścigania.
Ponadto pedagog, którego zachowanie nauczyciela dotyczy, może dochodzić swoich praw w procesie cywilnym z uwagi na naruszenie dóbr osobistych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Niepubliczny punkt przedszkolny nie funkcjonował z powodu braku dzieci przez miesiące, a następnie jego działalność została wznowiona. Czy i jak wypełnić dziennik za okres tych dwóch miesięcy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dotacji celowej na podręczniki dla uczniów niepełnosprawnych. W rozporządzeniu z 20 marca 2015 roku w sprawie wysokości wskaźników zwiększających dotację celową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim są wskazane trzy wskaźniki 2,0; 2,5; 2,3. Czym należy się kierować przy wyborze danego wskaźnika? Co należy wziąć pod uwagę z orzeczenia? Taka sama sytuacja dotyczy uczniów z upośledzeniem umiarkowanym, czy zespołem Aspergera. Proszę o przykładowe rozwiązanie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły gwarantuje pracującym przy monitorach okulary korygujące wzrok, w sytuacji gdy badania okulistyczne prowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania. Aby otrzymać dofinansowanie do okularów korygujących wzrok, trzeba spełniać dwa warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Czy nauczyciela języka polskiego (zatrudnienie na pełen etat 18/18), dyrektora, sekretarkę można zaliczyć do osób, którym te okulary korygujące wzrok przysługują ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole dziecko polskiej rodziny z Ukrainy, posiadające Kartę Polaka, które uczęszcza do klasy 5. Na świadectwie szkolnym jest miejsce na wpisanie nr pesel, którego dziecko to nie posiada, czy należy je zostawić puste, wykreskować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe