Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy studentka VI roku studiów teologicznych jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu? Czy może zacząć przygotowanie do zawodu? Z jakiego artykułu KN powinna być zatrudniona? Czy należy się jej dodatek wiejski – czy pod względem płacowym traktujemy ją jako pracownika z kwalifikacjami?
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Z kolei art. 9 ust. 2 KN stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego. Na podstawie wskazanego przepisu zostało wydane rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102). Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia kwalifikacje do nauczania religii posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w porozumieniach zawartych między ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania a Konferencją Episkopatu Polski, a także władzami innych kościołów i związków wyznaniowych.
Porozumienie z dnia 3 kwietnia 2019 r. pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. Men z 2019 r., poz.9) określa różne poziomy wymagań kwalifikacyjnych w zależności od szkoły lub placówki, w której mam być zatrudniony nauczyciele religii. Od nauczyciela religii zatrudnionego w szkołach ponadpodstawowych wymaga się ukończenia studiów wyższych. Natomiast zgodnie z § 3 porozumienia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych i branżowych szkołach I stopnia, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
3) posiada dyplom ukończenia kolegium teologicznego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
4) jest alumnem wyższego seminarium duchownego po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich lub studentem studiów na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich.
Osoba będąca na VI roku studiów teologicznych posiada kwalifikacje do bycia nauczycielem religii w szkole podstawowej i branżowej I stopnia. Z uwagi na fakt, że w świetle rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli osoba, o której mowa w pytaniu posiada kwalifikacje do nauczania religii, to jest zatrudniana w oparciu o art. 10 ust. 2 KN jeżeli posiada przygotowanie pedagogiczna, a jak go nie ma w oparciu o art. 10 ust. 3 KN z zobowiązaniem do uzupełnienia przygotowania pedagogicznego. Nauczyciel jest zatrudniany jako nauczyciel poczatkujący, który jest zobowiązany do odbycia przygotowania zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zakończył staż na nauczyciela dyplomowanego 2.09.2019 r. trwał on od 01.09.2015 r. i został wydłużony do 2.09.2019 r. ze względu na urlop macierzyński i zwolnienie lekarskie. Czy taki nauczyciel otrzymuje ocenę pracy (2018) czy ocenę dorobku (2019)? Czy dokumentację tworzy według rozporządzenia z 2018 czy 2019? Znalazłam zapis, że staże rozpoczęte i nie zakończone do 1.09.2019 r. rozpatrywane są wg rozporządzenia z 2018.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel odbywał staż na nauczyciela dyplomowanego od 1 września 2020 r. do 31 maja 2023 r., nie złożył sprawozdania po zakończonym stażu. Stosunek pracy z nauczycielem kończy się 31 sierpnia 2023 r. Czy w takiej sytuacji powinnam wystawić ocenę pracy dla nauczyciela?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w marcu kończy staż na nauczyciela dyplomowanego, czy oceniam ją za okres stażu, czy po nowemu wg kryteriów MEN? Czy na nauczyciela dyplomowanego ma rozmowę po staremu, czy po nowemu ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego. Czy jak zatrudniam nauczyciela na zastępstwo do 31.12. 2010, a potem też go zatrudnię, bo nauczyciel opowiedział się, że nie wróci do pracy, to może on rozpocząć staż na kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka bez stopnia awansu zawodowego zatrudniony na okres umożliwiający staż na nauczyciela kontraktowego (01.09.2019- 31.08.2020) zaszła w ciążę. Przebywała na zwolnieniu lekarskim (trwającym nieprzerwanie dłużej niż miesiąc), a przed zakończeniem zajęć dydaktycznych wróciła do pracy, w związku z czym, w okresie ferii letnich będzie przebywała na urlopie wypoczynkowym. W związku z tym, że pracodawca nie planuje przedłużenia okresu umowy mam następujące pytania:
1. Jakie dokumenty należy wydać pracownikowi w związku ze stażem?
2. Czy należy wyliczyć nowy termin zakończenia stażu (wydłużony o czas sumy nieobecności trwających nieprzerwanie dłużej niż miesiąc i urlopu związanego z macierzyństwem) i wpisać go do zaświadczenia dyrektora szkoły?
3. Czy należy wystawić ocenę pracy, jeśli po porodzie okaże się, że po ustaniu stosunku pracy nauczycielka nie zakończy urlopu rodzicielskiego go w ciągu 3 m-cy, a zatem nie podejmie zatrudnienia w okresie 3 miesięcy po ustaniu stosunku pracy w naszej placówce (art. 9f ust. 2 KN)?
4. Czego względem stażu należy w tej sytuacji dopilnować, jakich terminów, dokumentów?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe