Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy studentka VI roku studiów teologicznych jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu? Czy może zacząć przygotowanie do zawodu? Z jakiego artykułu KN powinna być zatrudniona? Czy należy się jej dodatek wiejski – czy pod względem płacowym traktujemy ją jako pracownika z kwalifikacjami?
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Z kolei art. 9 ust. 2 KN stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego. Na podstawie wskazanego przepisu zostało wydane rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102). Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia kwalifikacje do nauczania religii posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w porozumieniach zawartych między ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania a Konferencją Episkopatu Polski, a także władzami innych kościołów i związków wyznaniowych.
Porozumienie z dnia 3 kwietnia 2019 r. pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. Men z 2019 r., poz.9) określa różne poziomy wymagań kwalifikacyjnych w zależności od szkoły lub placówki, w której mam być zatrudniony nauczyciele religii. Od nauczyciela religii zatrudnionego w szkołach ponadpodstawowych wymaga się ukończenia studiów wyższych. Natomiast zgodnie z § 3 porozumienia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych i branżowych szkołach I stopnia, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
3) posiada dyplom ukończenia kolegium teologicznego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
4) jest alumnem wyższego seminarium duchownego po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich lub studentem studiów na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich.
Osoba będąca na VI roku studiów teologicznych posiada kwalifikacje do bycia nauczycielem religii w szkole podstawowej i branżowej I stopnia. Z uwagi na fakt, że w świetle rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli osoba, o której mowa w pytaniu posiada kwalifikacje do nauczania religii, to jest zatrudniana w oparciu o art. 10 ust. 2 KN jeżeli posiada przygotowanie pedagogiczna, a jak go nie ma w oparciu o art. 10 ust. 3 KN z zobowiązaniem do uzupełnienia przygotowania pedagogicznego. Nauczyciel jest zatrudniany jako nauczyciel poczatkujący, który jest zobowiązany do odbycia przygotowania zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przedszkole publiczne zatrudnia nauczyciela, który kończy awans w tym roku na nauczyciela mianowanego. Pełni również funkcje wicedyrektora (dyrektor niepedagogiczny). Wymiar pensum to 21 godzin (wychowanie przedszkolne), 4 godziny nadzoru oraz 6 godzin nadgodzin. Czy nauczyciel w swoim sprawozdaniu powinien wykazywać to, co dotyczy działań nauczyciela czy również wpisać działania wicedyrektora?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony był w szkole od 01.09. (na zastępstwo) i odbywał tam staż do dnia 23 lutego. Z dniem 26 luty rozpoczął pracę w innej szkole. Czy może aneksować Plan Rozwoju Zawodowego i kontynuować staż na stopień nauczyciela kontraktowego w tej drugiej szkole?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła staż nauczyciela mianowanego 1.09.2009 r. Przerwa w stażu to urlop macierzyński - od 19.07.2010 r. do 19.12.2010 r. Proszę o podanie terminów dotyczących zakończenia stażu.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która w lipcu 2019 r. zdała egzamin na stopień nauczyciela mianowanego, następnie przez ok. pół roku była na zwolnieniu lekarskim, później pół roku na urlopie macierzyńskim, mogła rozpocząć we wrześniu 2020 r. staż na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Dnia 1 września 2010 roku rozpocząłem staż na nauczyciela dyplomowanego. 1 września 2011 roku powierzono mi stanowisko dyrektora. W związku z tym mam pytania: Kiedy kończy mi się staż (31 maj czy sierpień)? Jakie muszę mieć dokumenty załączone do wniosku o postępowanie przed komisją? Jak mam to wszystko ugryźć? Proszę wskazać mi krok po kroku co mam robić? Proszę o pomoc!!! Dyrektor z pomorskiego.
Staż kończy się 31 maja 2013 r. Okres pracy na stanowisku nauczyciela zalicza się do stażu na awans, ale musi być potwierdzony dokumentacją: zaświadczenie, o którym mowa w (§ 9 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia, zatwierdzony plan przez dotychczasowego dyrektora oraz sprawozdanie z jego realizacji.
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Art. 9e. 5. Jeżeli w okresie stażu nauczycielowi powierzono stanowisko dyrektora szkoły, zatrudniono go na stanowisku, na którym wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, urlopowano go lub zwolniono z obowiązku świadczenia pracy, do nieprzerwanego okresu, o którym mowa w ust. 1-3, zalicza się okres odbytego stażu.
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r.w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Dokumentacja dyrektora ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego
1) Wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.
2) Poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (§ 9 ust. 2 pkt 1).
3) Poświadczona kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 9 ust.2 pkt 1).
4) Zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresu pracy wymaganego do złożenia wniosku (§ 9 ust. 2 pkt 7).
5) Sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4).
6) Wyróżniająca ocena pracy uzyskana w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4).
7) Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań określonych w § 8 ust. 2.
W przypadku nauczyciela, któremu w okresie stażu powierzono stanowisko dyrektora,obowiązuje sprawozdanie z okresu pracy na tym stanowisku, a ponadto – oprócz dokumentacji wymienionej w pkt. 1–7 – także:
a) zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w okresie odbywania stażu (czyli w okresie, kiedy był nauczycielem),
b) zatwierdzony plan rozwoju zawodowego (za okres odbywania stażu),
c) sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego - za okres odbywania stażu (§ 9 ust. 2 pkt 7).
31 maja będę miał 2 lata i 9 miesięcy!
W rozporządzeniu jest mowa o przepracowaniu przez dyrektora 3 lat na tym stanowisku z uwzględnieniem czasu przepracowanego jako nauczyciel. Czy mój staż nie kończy się przypadkiem 31 sierpnia?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe