Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy oligofrenopedagog może być nauczycielem wspomagającym dla ucznia z Zespołem Aspergera?
Zgodnie z § 7 Rozporządzenia MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych (...), dla ucznia z zespołem Aspergera zatrudnia sie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia lub specjalistę (lub też pomoc nauczyciela), z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przepisy nie określają wprost, jakiej specjalności powinien być pedagog specjalny. W zależności zatem od zawartych w orzeczeniu zaleceń, dyrektor szkoły decyduje o zatrudnieniu odpowiedniej osoby. Dla ucznia z typowymi dla zespołu Aspergera problemami związanymi z funkcjami społeczną i emocjonalną, nauczycielem wspomagającym najczęściej jest oligofrenopedagog.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Czy nauczycielowi, który ma z tymi uczniami zajęcia rewalidacyjne za przydzielone godziny np. 4/18 godzin należy się dodatek za trudne warunki pracy/ Jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik jest zatrudniony na 5/18 etatu. Od 1 września 2017 nauczyciel będzie realizował dodatkowo 2 godz.zajęć objętych nauczaniem indywidualnym: Czy 2 godziny tych zajęć można wykazać w nadgodzinach. Ze względu na stan zdrowia uczniowie korzystają ze zwolnienia lekarskiego i nie zawsze zaplanowane zajęcia są realizowane. Czy zwiększyć pensum z 5/18 na 7/18 ? Co w przypadku niezrealizowanych godzin?
- Nauczycielka (st. awansu – kontraktowa) zatrudniona na czas nieokreślony przebywała na zwolnieniu lekarskim od 25.11.2013r do 20.12.2013r oraz od 04.01.2014r do 02.03.2014r. Następnie przebywała : od 03.03.2014r do 20.07.12014r - na urlopie macierzyńskim, od 21.07.2014r do 31.08.2014r – na dodatkowym urlopie macierzyńskim, od 01.09.2014r do 01.03.2015r – na urlopie rodzicielskim, od 02.03.2015r do 26.04.2015r –na urlopie wypoczynkowym uzupełniającym za 2014r, od 27.04.2015r do 30.06.2015r – na urlopie wychowawczym. Od 01.07.2015r do 31.08.2015r – prosi o urlop wypoczynkowy za 2015r. Od 01.09.2015r do 31.08.2016r planuje przebywać na urlopie wychowawczym. Czy mogę jej udzielić urlopu wypoczynkowego za 2015r od 01.07.2015r do 31.08.2015r?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Godziny ponadwymiarowe nauczycieli: kiedy płacić, kiedy nie płacić? W e-letterze z portalu E-Serwis Oświatowy z dn. 27.11.2014. jest artykuł: "Za dni wolne od zajęć należy się wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe", w którym autorka przytaczając odpowiedź z 10 czerwca 2009 r. Sekretarza Stanu w MEN na interpelację nr 9686 posła Piotra Stanke z 26 maja 2009 r., nr SPS-023-9686/09, w sprawie rozliczania i organizacji pracy nauczyciela w godzinach nadliczbowych, stwierdza, że: jeśli nauczyciel nie miał możliwości realizacji w taki dzień godzin ponadwymiarowych (np. nie był zobowiązany do wykonywania innych zadań), do celów obliczenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe dzień ten traktuje się jako dzień, kiedy pracownik pozostaje w gotowości do pracy. Rok wcześniej (maj 2013 r.) również e-letterem otrzymałam z E-serwisu Oświatowego wiadomość z informacją: “ Wynagrodzenie za przydzielone godziny ponadwymiarowe przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną zrealizowane. art. 39 ust. 4. KN: Składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień, a w wypadkach szczególnie uzasadnionych wynagrodzenie może być wypłacone w jednym z ostatnich pięciu dni miesiąca lub w dniu wypłaty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3. Biorąc udział w szkoleniu, konferencji nauczyciel nie realizuje swoich godzin ponadwymiarowych, więc dodatkowe wynagrodzenie nie należy się. Praca realizowana w formie szkolenia, konferencji jest pracą wynikającą z innych zadań niż prowadzenie lekcji, w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy i za to nauczyciel otrzymuje swoją niepomniejszoną pensję. Niestety, za godziny ponadwymiarowe nie ma podstaw do zapłaty. “ Moi nauczyciele mają pretensje, dlaczego nie płaci się za godziny ponadwymiarowe, gdy oni są na szkoleniu, które służy później ich lepszej pracy na rzecz szkoły, ucznia? Jaka jest prawda?
- Czy dyrektorowi przedszkola przysługuje prawo do pobierania dodatku za wychowawstwo?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe