Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o sporządzenie opinii prawnej dotyczącej zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia rewalidacyjne. W szkole w związku z liczbą uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność z zachowaniem 2 godzin na ucznia, organizowanych jest 8 godzin zajęć rewalidacyjnych. Czy pedagog szkolny z wykształceniem pedagogika specjalna może realizować zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego etatu podstawowego 22 godziny, czy też należy te godziny przeznaczyć do prowadzenia dla specjalisty spoza placówki/dodatkowo zatrudnionego, czy też istnieje możliwość, aby pedagog szkolny z pensum 22 miał nadgodziny i w ich ramach realizował zajęcia rewalidacyjne do 1½ etatu?
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu niepełnosprawności uczniów, czyli w praktyce z różnych specjalności pedagogiki specjalnej – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). W sytuacji, gdy pedagog szkolny posiada kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności uczniów (czyli specjalność z pedagogiki specjalnej zgodną z niepełnosprawnościami uczniów), można jemu powierzyć zajęcia rewalidacyjne w ramach pensum albo ewentualnie godzin ponadwymiarowych – łącznie za jego zgodą w wymiarze nieprzekraczającym 1,5 etatu pedagoga, określonego przez organ prowadzący na poziomie nie wyższym niż 22 godziny (art. 35 ust. 1 i 2, art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
W sytuacji, gdy z niektórymi lub wszystkimi uczniami nauczyciel ten nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych, a więc gdy uczniowie posiadają niepełnosprawności innego rodzaju niż specjalność nauczyciela z pedagogiki specjalnej, konieczne jest zatrudnienie dodatkowych osób z kwalifikacjami adekwatnymi do niepełnosprawności uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku 2006 Zespołowi szkół zostało nadane imię Jana Pawła II. Czy w związku z tym szkoły wchodzące w zespół mogą nosić imię Jana Pawła II.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mgr filologii polskiej (nauczyciel z przygotowaniem pedagogicznym) posiada wystarczające kwalifikacje do zatrudnienia w charakterze asystenta nauczyciela w klasie 3 szkoły podstawowej, w której uczy się dziecko z zespołem Aspergera (od stycznia 2016 r.)? Czy oligofrenopedagog, który nie ukończył pięcioletnich studiów z pedagogiki specjalnej, a jedynie studia podyplomowe w zakresie olgofrenopedagogiki, ma wystarczające kwalifikacje do pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica przyszła liceum na początku trzeciej klasy. W poprzedniej szkole miała realizowane przedmioty rozszerzone WOS i historię sztuki, które kończyły się w klasie trzeciej. W naszym liceum nie było takich rozszerzeń. Czy na świadectwie końcowym wpisujemy oceny uzyskane w klasie drugiej poprzedniej szkoły? Czy z WOSu z klasy pierwszej z podstawy? Czy wpisujemy jej WOS i historię sztuki jako przedmioty rozszerzone?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do którego roku życia może być odroczone od obowiązku szkolnego dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wg aktualnych przepisów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 01.09.2021 r. nauczycielka została zatrudniona na stanowisko nauczyciela wspomagającego. Rozpoczęła ona staż na nauczyciela stażystę. We wrześniu była kilka dni na zwolnieniu lekarskim, a od 27.09.2021 r. do końca października ma ciągłe zwolnienie. Czy należy jej wypłacić jednorazowe świadczenie w wysokości 1000 zł na start dla nauczyciela stażysty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe