Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z powodu małej ilości dzieci w klasie, klasy będą łączone na muzyce, plastyce, technice, wf. Pytanie, czy można łączyć klasy VI z VII (mają różne podstawy programowe) i klasy VIII z III gimnazjum na wf?
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 klasy łączone należy tworzyć na zasadach określonych w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz.U. z 2017 r. poz. 649). Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
2) w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
3) w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
4) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
Zgodnie z art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.) wszelkie czynności podejmowane na rok szkolny 2017/2018 i następne lata szkolne dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, oraz realizowania zadań oświatowych w tych latach szkolnych, są podejmowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) oraz m.in. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 z późn.zm.) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
W mojej opinii brak jest podstaw prawnych do łączenia klas realizujących „nową” podstawę programową z 2017r. z klasami, które realizują „starą” podstawę programową z 2012r. Jednocześnie jak sądzę, przed przystąpieniem do planowania organizacji nowego roku szkolnego, warto zapytać o stanowisko, jakie w tej kwestii będzie prezentował organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą opiniując arkusz organizacji szkoły na rok szkolny 2018/2019.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59 z późn.zm.).
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w trakcie cyklu kształcenia w Szkole Branżowej I Stopnia można zmienić ramowy plan nauczania przenosząc przedmiot zawodowy z klasy III do klasy II?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy orzeczenie Komisji Lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia z 1993roku w sprawie zaliczenia do III grupy inwalidów z ogólnego stanu zdrowia jest dokumentem wystarczającym do potwierdzenia niepełnosprawności jednego z rodziców kandydata w rekrutacji do przedszkola.
Wg zarządzenia wójta gminy w sprawie rekrutacji dzieci do przedszkola niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata potwierdza orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie przejęło prowadzenie szkoły od gminy na zasadzie umowy, która określa, że dotacja przekazywana stowarzyszeniu będzie taka jak wydatki ponoszone przez gminę na prowadzone przez siebie szkoły.Czy może być ona niższa niż subwencja otrzymywana przez gminę na prowadzenie danego typu szkół? Jak wymóc na gminie uzyskanie informacji o wysokości subwencji otrzymywanej na ucznia w danym typie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje podstawa prawna do sposobu formułowania tematu lekcji przez nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z iloma ocenami niedostatecznymi uczeń liceum ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe