Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 1 września 2017 r. zespół (szkoła podstawowa+gimnazjum) przekształcił się w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi. 1. Od 1 września 2018 r. nie będzie etatu dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Czy w związku z tym stosuję art. 225 ustawy Przepisy Wprowadzające..., choć brak godzin dla tego nauczyciela w żaden sposób nie ma związku z likwidacją gimnazjum? 2. Jeśli tak, to czy powołując się na powyższy art. właściwe będzie uzasadnienie przeniesienia tego nauczyciela w stan nieczynny w związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów?
Zgodnie z art. 225 ust. 12 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w okresie do dnia 29 lutego 2020 r. przepisy ust. 1-11 stosuje się odpowiednio również do nauczycieli zatrudnionych w szkołach, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum.
Ponadto, na podstawie art. 227 ustawy, w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do nauczycieli, o których mowa w art. 225 ust. 1 i 12 oraz art. 226 ust. 1, nie stosuje się art. 20 karty Nauczyciela. Nie ma zatem możliwości wypowiedzenia stosunku pracy nauczycielowi edukacji wczesnoszkolnej w szkole, w której prowadzone są klasy gimnazjum na podstawie przepisów Karty Nauczyciela dot. zmian organizacyjnych, tj. art. 20.
Przepisem aktualnie obowiązującym w opisanym przypadku jest art. 225 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, który w pierwszej kolejności nakazuje przenieść nauczyciela w stan nieczynny, a dopiero w przypadku nie wyrażenia zgody przez nauczyciela - rozwiązać z nim stosunek pracy. Bezpośrednią przyczyną przeniesienia w stan nieczynny albo rozwiązania stosunku pracy będzie brak godzin dla nauczyciela w przekształconej szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel po przepracowaniu sześciu lat w niepełnym wymiarze godzin (średnio 16/18) i siódmym roku na pełnym etacie może skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Od kilku lat zatrudniony jest na czas nieokreślony.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel otrzymał propozycję ograniczenia zatrudnienia od dnia 1 września 2017 r. na podstawie art. 225. Wraził zgodę na ograniczenie zatrudnienia oraz proporcjonalne zmniejszenie wynagrodzenia. Następnie przedłożył orzeczenie lekarskie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia od dnia 1 lipca 2017 do 30 czerwca 2018 r. Czy dyrektor może udzielić rocznego urlopu dla poratowania zdrowia temu nauczycielowi? Jeśli tak, to z jakiego wymiaru etatu powinno być wypłacane wynagrodzenie od września 2017 ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Do szkoły uczęszcza uczeń, który ma przeciętny poziom rozwoju umysłowego oraz orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na stan zdrowia - zespół Aspergera. Uczeń otrzymał nauczanie indywidualne. Czy takiego ucznia muszą uczyć nauczyciele po oligofrenopedagogice.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy są przepisy regulujące wymiar etatu na stanowisku bibliotekarza w stosunku do liczby uczniów w szkole.
- Pytanie dotyczy zaświadczenia (załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 w sprawie awansu zawodowego) oraz aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela (załącznik nr 3). Czy podstawa prawna w tych dwóch dokumentach to: Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. NR 97, Poz. 674, z póź. zm.)? Czy zmienił się Dz.U. itd? Czy napisać tak jak we wzorze?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe