Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Jestem dyrektorem i zamierzam 1 września br. przejść na emeryturę. Czy mam możliwość wyboru sposobu jej naliczona według starych czy nowych zasad, jeżeli tak, to która forma jest dla mnie korzystniejsza? Proszę o podstawę prawną. Dziękuję
Nauczyciele mogą przejść na emeryturę na kilka różnych sposobów, w zależności od tego, jakie spełniają warunki.
Z wcześniejszych emerytur na starych, korzystniejszych zasadach mogą skorzystać osoby urodzone między 1 stycznia 1949 r. a 31 grudnia 1968 r., które do końca 2008 r. osiągnęły wymagany wiek i staż pracy.
W przypadku nauczycieli jest to 30 lat pracy (według Karty Nauczyciela - Art. 88) lub według ustawy o FUS - 55 lat i 20 lat stażu.
Pomostówki, obecnie, przysługują jedynie nauczycielom zatrudnionym w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapii, ośrodkach szkolno-wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych. Dodatkowo kobiety muszą mieć ukończone 55 lat, 20 lat pracy w tym 15 lat w powyższych instytucjach na pełnym etacie.
Świadczenie kompensacyjne to kolejna alternatywa dla nauczycieli. Jednak z takiego świadczenia mogą skorzystać nauczyciele, którzy mają: 30 lat ubezpieczenia wraz ze studiami, w tym 20 "przy tablicy", ukończone 55 lat w latach 2009-2014. W kolejnych latach wymagany wiek będzie wzrastał, aż osiągnie 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn (ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych).
Jeżeli nauczyciel nie spełnia żadnych z powyższych warunków, podlega powszechnym zasadom, czyli po osiągnięciu wieku emerytalnego - na tą chwilę 60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni (art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wyjeżdżając z uczniami na konkurs/zawody sportowe należy stosować się do rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Men z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci opinię o wczesnym wspomaganiu wydajemy po złożeniu wniosku przez rodzica "od chwili wykrycia niepełnosprawności". Czy owe "niepełnosprawności" należy rozumieć jak w przypadku niepełnosprawności uprawniających Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne do wydania orzeczenia do kształcenia specjalnego, czyli: 1) niesłyszących, 2) słabosłyszących, 3) niewidomych, 4) słabowidzących, 5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi), czy też bardziej liberalnie, np. w przypadku dziecka z podejrzeniem Fas, zaburzeń integracji sensorycznej, czy nadpobudliwości psychoruchowej? Kiedyś na szkoleniu w odpowiedzi na moje pytanie uzyskałam odpowiedź: "to zespół orzekający podejmuje decyzje". Oczywiście, że tak, ale na podstawie czego, jakiego przepisu? Czasami rodzice posiadający orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności oczekują od Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wydania opinii o wczesnym wspomaganiu, zwłaszcza, gdy orzeczenie ma symbol 12-C czyli całościowe zaburzenia rozwojowe. Niedawno podczas szkolenia dla Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, wśród członków zespołów orzekających toczyła się ostra dyskusja sprzecznych interpretacji "niepełnosprawności", proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno wyglądać ocenianie bieżące w szkole dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej w świetle nowego rozporządzenia o ocenianiu obowiązującego od 1.09.2010r.?
- Czy niżej przedstawiony zapis w prezentowanym na nadzorze pedagogicznym statucie szkoły podstawowej jest zgodny z obowiązującym prawem?"1) § 86; 2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.; 3. Wychowawca klasy ma obowiązek umożliwić wgląd do dokumentacji, o której mowa w ust. 2, w porozumieniu z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych niezwłocznie, nie później jednak niż w okresie 3 dni od daty złożenia wniosku.; 4. Prace pisemnie ucznia, dokumentację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub inną dokumentację dotycząca oceniania udostępnia się uczniowi i jego rodzicom do wglądu wyłącznie na terenie Szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rejestrując niepubliczną placówkę oświatową w urzędzie gminy w treści jej oficjalnej nazwy musi być użyte słowo „niepubliczna"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe