Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Czy nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy (30 godzin) w szkole podstawowej może być zatrudniony na część etatu (druga umowa np. 4/18) w tej samej szkole w celu prowadzenia np. wychowania do życia w rodzinie, ścieżki czytelniczej i medialnej, godziny do dyspozycji wychowawcy? Myślę, że przypadku zespołu szkół mógłby być zatrudniony w gimnazjum na drugiej umowie. W podstawówce bibliotekarz, a w gimnazjum pani od "seksu" z uzupełnianiem etatu w szk. podstawowej (1 godzina).
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 13 marca 1997 r. I PKN 43/97 pracownik wykonujący pracę tego samego rodzaju na jednym stanowisku, może mieć podpisaną tylko jedną umowę z tym samym pracodawcą.
Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem dodatkową umowę o pracę pod warunkiem, że:
- praca będzie miała inny charakter niz wykonywana dotąd,
- realizacja nowych obowiązków nie będzie kolidowała z czasem pracy już wykonywanej,
- przestrzega się norm czasu pracy (8 godz. dziennie, czyli nie więcej niż 40 godz. tygodniowo).
Zatem należy rozważyć, czy jest to możliwe i zgodne z prawem, a decyzja w jaki sposób uregulować stosunek pracy z nauczycielem, o którym mowa w pytaniu, należy do dyrektora. Rozumiem, że etat biblioteki jest etatem pewnym i ilość przyznanych godzin nie ulegnie zmianom, natomiast pozostałe można traktować jako godziny nadliczbowe (jeśli takie rozwiązanie przyjmie dyrektor).
Należy także pamiętać, że w razie konieczności wypowiedzenia umowy - wypowiada się każdą z nich osobno (jeśli będą 2) z przestrzeganiem okresu wypowiedzenia oraz wypłacenia odprawy.
Warunkiem przyznania nauczycielowi - bibliotekarzowi dodatkowych godzin pracy/przedmiotów jest posiadanie przez niego odpowiednich kwalifikacji.
Rozporządzenie MEN z 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1 i 2, § 12—14, 16—22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub
2) ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
§ 4.1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2—4, § 12—14, 16—22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1, § 3 lub
2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka oddziału przedszkolnego od września 2016 będzie przebywała na urlopie macierzyńskim. W związku z tym chciałbym na okres od września 2016 do 31.08 2017 r. powierzyć obowiązki nauczyciela oddziału przedszkolnego nauczycielce, która zatrudniona jest w nauczaniu zintegrowanym. Jakie muszę dopełnić formalności, aby wszystko było zgodne z literą prawa?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jednemu z nauczycieli kończy się umowa z dniem 31.08.2019 r. w projekcie arkusza na przyszły rok został ujęty, choć z mniejszą liczbą godzin. Od składania projektu do dzisiaj wiele się zmieniło. Nauczyciel wprowadza niezdrową atmosferę w gronie, jest krnąbrny, podważa moje decyzje. Ponadto jestem niezadowolona z przebiegu nauczania tego nauczyciela. Obraża dzieci, mści się na nich za moje ograniczenie godzin (oceny od momentu kiedy dowiedział się o zmniejszeniu ilości godzin znacznie się pogorszyły), dyskutuje, fotografuje nawet dziennik, by doszukać się czegoś co mnie pogrąży. Jak zgodnie z prawem przejść przez to wygaśnięcie umowy, biorąc pod uwagę, że nauczyciel był poinformowany, że została zaplanowany na następny rok? Co powinnam zrobić, bo nie zatrudnię takiego pracownika.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący chce od 1.09.2016 r. w utworzonym nowo zespole szkół powierzyć stanowisko dyrektora na 10 miesięcy bez przeprowadzenia konkursu. Pomimo wyraźnie brzmiących przepisów prawa oświatowego, że nie wolno mu tego robić czy są jednak wyjątki?
- Moje pytanie brzmi: Czy nauczyciel nauczania początkowego uczący wszystkich przedmiotów/edukacji ( z wyj. religii i j. angielskiego) w 2a może uczyć w 2b tylko edukacji komputerowej? Ten w 2b ma kwalifikacje jeszcze do innych przedmiotów i miały ponad 1,5 etatu a ten z 2a ma tylko etat. Dlatego tak zrobiłam w arkuszu kwietniowym, ale delegatura z Częstochowy zakwestionowała mi to pisząc, że to jest niezgodne z obowiązującym prawem. Ni podano konkretnego paragrafu tylko .....DzU z 2017 poz 1575 oraz Dz U z 2017 poz 703. Zadzwoniłam do wizytatorki i też nie podała mi paragrafu ale wyjaśniła, że teraz nie wolno nauczycielom nauczania uczyć w klasach innych niż swoja muzyki, plastyki i informatyki bo nie są specjalistami. Jestem tym oburzona. podejrzewam, że to jakaś nadinterpretacja prawa. Ci nauczyciele są najlepszymi jakich te dzieci mogłyby mieć. Ja jako dyrektor nie widzę możliwości wpuszczenia do klasy 1 pani uczącej informatyki w starszych klasach i nigdy nie mającej styczności z małymi dziećmi jak też nie znającej metodyki podania materiały dzieciom małym. A jak do tego ma się paragraf 27 mówiący o tym , że ci którzy uczą w dniu wejścia rozporządzenia mogą pracować na tych stanowiskach dalej? Bardzo proszę o odpowiedź, jak to jest prawidłowo. W małopolskiem znajoma dyrektorka dowiedziała się tego ode mnie . tak samo zrobiła w arkuszu i nikt jej tego nie zakwestionował.
- Czy dodatek motywacyjny powinien być przyznawany przez dyrektora uznaniowo pracownikom, którzy wykazują duże zaangażowanie w pracę dydaktyczno-wychowawczą, czy jest to obligatoryjny składnik wynagrodzenia wszystkich nauczycieli? Proszę o wyjaśnienie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe