Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z obowiązkiem zatrudnienia od 1 stycznia 2016 r. dodatkowego n-la w klasie gdzie jest dziecko z zespołem Aspergera proszę o odpowiedź czy ten nauczyciel musi być zatrudniony na podstawie Karty Nauczyciela? Informuję, że dziecko z zespołem Aspergera obecnie jest w klasie IV.
Na podstawie § 7. 2 nowego Rozporządzenia MEn z dnia 24.07.2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, lub
2) w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
3) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
W zależności zatem od potrzeb ucznia i klasy, do której uczęszcza zatrudnia się jedną z wyżej wymienionych osób, przy czym asystenta i pomoc zatrudnia się na podstawie przepisów kodeksu pracy, natomiast tzw. nauczyciela wspomagającego na podstawie przepisów Karty Nauczyciela. Taki nauczyciel ma bowiem inne zadania niż pozostałe osoby wymienione w Rozporządzeniu:
1) prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie;
2) prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
4) udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przysługuje urlop pracownikowi technicznemu, który jest zatrudniony w okresie od 01.IX.2011 r. na czas określony - zasiłek chorobowy i urlop macierzyński. Pracownik ma 0 stażu, odbywał tylko praktyki.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący rewalidację z dzieckiem z Autyzmem w normie intelektualnej lub Autyzmem z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim.
- Witam. Czy nauczycielka - logopeda, zatrudniona na niepełny wymiar - 10 godz (cytat z Umowy o pracę), która wraca z urlopu wychowawczego, musi otrzymać odpowiednią część etatu (z 25 godz.) czy też liczbę godzin, którą miała poprzednio? W czasie trwania jej urlopu liczba godzin pracy logopedy wzrosła z 20 do 25, a w umowie nie jest napisane "pół etatu", a jedynie - "zmniejszony etat - 10 godz".
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam
W mojej szkole kadra kierownicza to trzy osoby: dyrektor, zastępca i kierownik gospodarczy. W placówce działają dwa związki zawodowe. Problem dotyczy ZNP. Ilość członków ZNP w mojej szkole to 15 osób. Od prezesa ZNP dostałam informację, że związek obejmuje ochroną 5 osób z mojej szkoły. Zapytałam na jakiej podstawie została określona ta ilość, ponieważ art.32 ustawy o związkach zawodowych ust. 3 mówi, że ochronie podlegają członkowie związku w liczbie nie większej niż liczba osób stanowiących kadrę kierowniczą w zakładzie pracy albo liczba pracowników ustalona zgodnie z ust. 4. Według mnie ust.4 mojej szkoły nie dotyczy (15 członków ZNP). Dostałam odpowiedź od prezesa, że ilość członków ZNP to 480 osób, bo są oni organizacją międzypowiatową. Nie zgadzam się z tym, ponieważ ustawa wyraźnie mówi o organizacji zakładowej, a zakładem pracy jest szkoła. Dodam jeszcze, że w tej samej miejscowości, w sąsiedniej szkole z taką samą ilością kadry kierowniczej i pracowników ZNP zgłosił do ochrony 3 osoby.
Kto ma rację? Ile osób powinno być chronionych przez ZNP w mojej szkole? Czy zakładem pracy jest moja szkoła czy Powiat(umowy zawieram ja jako pracodawca)? Czy ochronie podlegają tylko członkowie zarządu związku, czy także zwykli członkowie ZNP wskazani przez prezesa? Dziękuję za pomoc.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób mogę ograniczyć etat woźnego w szkole? Pracuje na pełny etat, umowa na czas nieokreślony, chcę ograniczyć do 31.08 na 1/2 etatu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe