Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W tym roku szkolnym nauczycielki naszego przedszkola wybrały program wychowania przedszkolnego "Razem w przedszkolu" oraz podręczniki wydawnictwa WSiP. Czy program ten dopuszczony jest do użytku przez MEN ponieważ nie mogę go odnaleźć w spisie programów natomiast na stronie wydawnictwa informacja jest dwuznaczna dla mnie. Proszę o odpowiedź
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego:
§ 2. 1. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w danym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego, program wychowania przedszkolnego dopuszcza odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej, który zatrudnia nauczyciela prowadzącego zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego, na wniosek tego nauczyciela.
3. Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
4. Zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony.
§ 3. 1. Program wychowania przedszkolnego może być dopuszczony do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, jeżeli:
1) stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół;
2) zawiera:
a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
d) metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
2. Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły podstawowej może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu, konsultanta lub doradcy metodycznego. Opinia zawiera w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
Obecnie, zgodnie z powyższym rozporządzeniem, to dyrektor przedszkola dopuszcza programy, a nie MEN.
"Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Jest to odejście od poprzednio obowiązującej zasady dopuszczania programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania." (komunikat MEN)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Placówka niepubliczna, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy – od września 2021 roku na pierwszym etapie edukacyjnym będę miała tylko jedno dziecko w klasie 2. Czy mogę połączyć etapy edukacyjne? Jeżeli nie to czy część zająć obowiązkowych np. zajęć z wychowania fizycznego i rozwijających kreatywność mogę połączyć z drugim etapem edukacyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Słuchacz kwalifikacyjnego kursu zawodowego w zawodzie technik rolnik ma zdane obie kwalifikacje w tym zawodzie, nie ma ukończonej szkoły średniej więc nie ma tytułu technika rolnika, czy ukończenie kursu kompetencji ogólnych w wymiarze godzin obejmującą podstawę programową dla Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych nada mu takie kwalifikacje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddział przedszkolny w naszej szkole pracuje w godz. 7.30–15.30. Podstawa programowa w przedszkolu realizowana jest w godz. 8.00–14.00 (6 bezpłatnych godzin). Czy rodzic dziecka może sam wybierać godziny przyprowadzania i odbierania dziecka, nie przestrzegając godzin, w których realizowana jest podstawa programowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice złożyli do dyrektora szkoły podstawowej wniosek o zmianę języka obowiązkowego z niemieckiego na angielski. Czy jest przepis lub procedura prawna takiej zmiany, czy też zależne jest to od wewnętrznego prawa szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Klasa IV SP w roku szk. 2012/2013 oprócz wiodącego języka angielskiego w wymiarze 9 godzin w cyklu uczy się drugiego języka obcego - niemieckiego w wymiarze 6 godzin w cyklu (za zgodą Rady Rodziców). Moje pytania:
1. Z czego wynika realizacja języka obcego w wymiarze co najmniej dwóch godzin w tygodniu?
2. Czy drugi język obcy w tegorocznej klasie IV staje się obowiązkowym?
3. Jak wygląda sprawa realizacji podstawy programowej z drugiego języka obcego w IV klasie, czy nauczyciel musi wypracować jakieś minimum godzin w cyklu i z czego to wynika?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe