Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole podstawowej mamy uczennicę z orzeczeniem o niepełnosprawności (symbol 01-U 10-N, ważne do 11.07.2025 r.) i orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim (ważne do 2023/2024). Przez jaki okres szkoła ma mieć pod opieką tę uczennicę i jakie zajęcia ma obowiązek organizować? Uczennica jest całkowicie niepełnosprawna ruchowo (leżąca).
Skoro dana osoba jest „uczennicą” danej szkoły, oznacza to, że została do niej przyjęta, a więc realizuje w niej obowiązek szkolny, który generalnie trwa do ukończenia VIII klasy. Nie wiadomo natomiast, czy uczennica posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (nie jest nim orzeczenie o niepełnosprawności), a więc nie można stwierdzić, czy szkoła powinna ją objąć kształceniem specjalnym; okres kształcenia wymienia dane orzeczenie oraz może ono zostać uzyskane ponownie. W razie posiadania takiego orzeczenia uczennica może skorzystać z wydłużenia nauki: pierwszego etapu edukacyjnego (3 klasy) o 1 rok oraz drugiego etapu edukacyjnego (5 lat) o 2 lata, na zasadach określonych w § 5 ust. 1 pkt 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.). Ponadto w razie legitymowania się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej.
Innym orzeczeniem jest orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjnych, a ich realizacja przez szkołę podstawową nie następuje na skutek przyjęcia do szkoły w charakterze ucznia. Na jego podstawie uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może brać w nich udział w okresie wskazanym w orzeczeniu. Treść orzeczenia w tym zakresie jest nieznana oraz orzeczenie może być wydawane na kolejne okresy, gdy uczennica będzie posiadała kolejne orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu głębokim. Z takich zajęć osoba z ww. niepełnosprawnością może korzystać nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 25 lat (§ 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, Dz. U. z 2013 r., poz. 529).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Która lista lektur obwiązuje w klasie 6 w bieżącym roku szkolnym - już nowa, czy jeszcze zgodna ze starą podstawą programową ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę dotyczącą obliczania szczegółowego przez nauczycieli realizacji podstawy programowej, pytając wprost -
czy nauczyciel ma w dalszym ciągu liczyć szczegółowo godziny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W szkole z nowym rokiem powstał odział sportowy, który liczy 14 osób, cała klasa liczy 19 osób. Przy zakładaniu klasy okazało się, że nie ma wystarczającej liczby dzieci do drugiej dyscypliny. Organ prowadzący wyraził zgodę na 10 godzin wychowania fizycznego dla tej klasy. Czy jest to nadal oddział sportowy oraz czy taką klasę można wykazać w SIO?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Z ilu tzw. godzin karcianych powinien rozliczyć się nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej pracujący na pełnym etacie oraz na 12/18 etatu za I okres roku szkolnego 2014/2015?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle nowych przepisów ( roz. o ocenianiu zmiana z sierpnia 2010 r.) uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być zwolniony z nauki drugiego języka?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe