Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W roku szkolnym 2020/2021 uczeń uczęszczał do klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. i nie uzyskał promocji do klasy wyższej. W tym czasie miał już zdany egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe TG.12. W roku szkolnym 2021/2022 uczeń ponownie rozpoczął naukę w klasie III, ale według podstawy programowej z 2019 r. i przystąpił do egzaminu z kwalifikacji HGT.03. W styczniu 2023 r. klasa, do której uczeń aktualnie uczęszcza, będzie zdawała egzamin zawodowy z kwalifikacji HGT.06. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1731) kwalifikacje TG.12 i HGT.06 są uznawane za równoważne do uzyskania dyplomu zawodowego. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) wprowadziła w przypadku podstawy programowej 2019 obowiązek przystąpienia do egzaminu zawodowego w danej klasie. Art. 44o ust. 4 pkt. 2 mówi jednak o promocji do klasy wyższej. Skoro jednak uczeń w 2023 r. będzie w klasie programowo najwyższej, zasadne jest chyba jednak zastosowanie art. 44q ust. 1 pkt 3, który mówi o warunku przystąpienia do egzaminu z wszystkich kwalifikacji, nie określając, kiedy to ma nastąpić. Czy w związku z tym uczeń nie musi ponownie przystępować do egzaminu zawodowego w klasie IV i spełni warunek ukończenia szkoły związany z egzaminem zawodowym?
Przywołany w pytaniu art. 44o ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) stanowi, że począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli:
1) ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb,
2) w przypadku technikum – przystąpił ponadto do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danej klasie.
Z kolei art. 44q ust. 1 ustawy o systemie oświaty jako dwa warunki ukończenia technikum wskazuje:
1) otrzymanie w wyniku klasyfikacji końcowej ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb,
2) przystąpienie do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
Uczeń, o którym mowa w pytaniu, zdał egzamin zawodowy i posiada kwalifikację dwuliterową w zawodzie technik hotelarstwa. Uczniowie, z którymi aktualnie pobiera naukę, będą podchodzili do egzaminu zawodowego z kwalifikacji trzyliterowej.
W tej sytuacji należy wystąpić z pismem do właściwej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, aby komisja zaliczyła kwalifikację dwuliterową jako kwalifikację trzyliterową. W ten sposób, uwzględniając zasadę ochrony praw słusznie nabytych (uczeń już uzyskał kwalifikację, która na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, jest uznawana za równorzędną), nie można wymagać, żeby uczeń ponownie podchodził do już „zdanego” egzaminu.
Reasumując, uczeń nie będzie musiał podchodzić do egzaminu zawodowego w celu spełnienia warunku ukończenia szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym zapytać o kwestię prowadzenie dziennika lekcyjnego w przedszkolu w czasie wakacji. Wiem że taki dziennik trzeba prowadzić jednak moje pytanie dotyczy rodzaju dziennika. W miesiącu lipcu przedszkole jest nie czynne natomiast e sierpniu funkcjonuje normalnie. Czy obecności dzieci w sierpniu wpisuje się w ten sam dziennik który funkcjonował od września do czerwca czy trzeba założyć oddzielny dziennik na ten jeden miesiąc?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką datę należy wpisać wpisując ucznia klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej w księdze uczniów i na legitymacji szkolnej 1.09.2017 r. czy 04.09.2017 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z obowiązkiem zajęć języka angielskiego dla dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne z dniem 1 września 2015r. mam pytania: Czy od 1 września do zajęć języka angielskiego trzeba będzie założyć dziennik zajęć dodatkowych i w nim dokumentować realizację podstawy programowej? Czy można dokumentować realizację tych zajęć w dzienniku grupy? Czy od 1 września w grupach dzieci 3-4 letnich można realizować zajęcia j. angielskiego po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego, oraz gdzie dokumentować realizację tych zajęć(dziennik zajęć dodatkowych, czy dziennik zajęć grupy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące wynagrodzenia nauczycieli w okresie zawieszenia zajęć. Pracownikowi poradni obcięto wynagrodzenie za czas, w którym nie przyjmowano klientów, ponieważ nie było to możliwe. W rozporządzeniu MEN z 11 marca poradnie nie były wskazane jako placówki, którym ma zostać ograniczona praca. Ograniczenie takie, za zgodą OP zostało wprowadzone w powołaniu się na przepisy o BHP. W okresie od 16 do 25 marca pracownicy pracowali zdalnie oraz w systemie stacjonarnym tzn. 2 dni w placówce i 3 dni w domu. Pracownik otrzymał zakres zadań, w dokumentacji miał odnotowywać jakie działania w danym dniu podejmował. Od 25 marca do 10 kwietnia również świadczona jest praca zdalna w wymiarze takim jak wynika z pensum tygodniowego - 1 dzień w placówce (telefoniczne porady- teleporady) oraz reszta dni w ustalonych godzinach w domu w taki sposób, aby wypracować 20h pensum tygodniowego. Proszę o informację, jakie przepisy rozporządzenia uzasadniają obcięcie dodatków za warunki nauczycielom zatrudnionym w poradni? Jak to się dzieje, że jeden OP wypłaca całość, a inny pomniejsza. Praca pracownika nie była gotowością do świadczenia pracy, pracownik został zobowiązany do stawiania się w poradni oraz wykonywania określonych w tym czasie obowiązków. Za czas pozostawania w gotowości przysługuje podstawa bez dodatków, ale jeśli pracownik fizycznie stawia się w pracy na polecenie pracodawcy i wykonuje zlecone przez niego zadania, to nie pozostaje już w gotowości, ale świadczy pracę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który rozpoczął staż na nauczyciela kontraktowego dobywa staż 9 miesięcy -a jak się to zmieniło od 1 stycznia 2018 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe