Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W regulaminie pracy mamy zapis, iż raz w roku wypłacamy ekwiwalent za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego. Czy należy wypłacać taki ekwiwalent „z góry” czy „z dołu”?
Na podstawie art. 2377 § 2 i 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.) pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, a wówczas pracodawca ma obowiązek wypłacać ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny. Ponieważ zagadnienia dotyczące terminu wypłaty ekwiwalentu, w tym czy ma ona nastąpić „z góry”, czy dopiero po jakimś okresie użytkowania odzieży – „z dołu”, nie regulują obowiązujące przepisy; zagadnienie to powinno zostać w jednoznaczny sposób unormowane w wewnętrznych regulacjach pracodawcy, np. w regulaminie pracy. Z treści pytania wynika natomiast, że regulamin pracy jest najprawdopodobniej nieprecyzyjny. W sytuacji gdy nie można na jego podstawie stwierdzić, aby wypłata ekwiwalentu następowała „z dołu”, a więc po rocznym okresie użytkowania własnej odzieży i obuwia roboczego, wówczas należy przyjąć, na korzyść pracowników, że przysługuje im wypłata ekwiwalentu „z góry”, gdyż przy takiej interpretacji pracownicy nie kredytują działalności pracodawcy przez to, że przerzucił na nich obowiązek używania własnej odzieży i obuwia oraz zapewniania ich przez pracownika we własnym zakresie aż przez rok.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Szkoły Integracyjnej, w której prowadzona jest rewalidacja. Obserwując zajęcia korzystam z arkusza obserwacji lekcji. Czy są wzory arkuszy dostosowane do tego typu zajęć?
- Jestem dyrektorem oraz organem prowadzącym przedszkola niepublicznego. Jeden z wychowanków przedszkola otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Gmina, która udziela dotacji domaga się ksera orzeczenia. Czy wobec obowiązujących przepisów RODO mogę udostępnić taki dokument?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację dotyczącą uczęszczania ucznia na zajęcia. Uczeń klasy 4 technikum zmienił szkołę. W poprzedniej zaliczył wszystkie 3 egzaminy potwierdzające kwalifikację w zawodzie przewidziane dla danego kierunku. Plan nauczania w naszej szkole przewiduje inny rozkład materiału i ostatnia kwalifikacja i zajęcia z nią związane są w klasie 4. Uczeń wystąpił z pismem o zwolnienie go z wszystkich zajęć zawodowych i pozostawienie tylko zajęć ogólnokształcących. My jako szkoła stoimy na stanowisku, że uczeń musi realizować wszystkie godziny dydaktyczne zgodnie z planem nauczania, uczeń odwołuje się od tej decyzji. Proszę o informację w jaki sposób postąpić w tej sytuacji.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania w związku z zapowiedzianymi zmianami w kwalifikacjach nauczycieli. Do uczenia czego i gdzie, oraz czy w ogóle posiadam kwalifikacje mając takie wykształcenie:
- studia licencjackie – nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki oraz informatyki,
- studia magisterskie – pedagogika ze specjalizacją pedagogika resocjalizacyjna i mediacje.
Studia podyplomowe:
- nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki i informatyki w szkołach ponadpodstawowych,
- przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole ponadpodstawowej i teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie fizyki i chemii,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
zarządzanie ze specjalizacją organizacja i zarządzanie oświatą – menażer placówki oświatowej,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją biologia.
Inne Przeczytaj odpowiedź - Przyjęłam dziecko 3-letnie do przedszkola (zespół szkolno-przedszkolny). Później zdiagnozowano u niego cukrzycę, więc rodzice wymagają od nas realizacji zadań opiekuńczych: co 1,5 h mierzenie poziomu cukru i przekazywanie wyniku pomiaru na numer komórkowy rodzica. W efekcie rodzice są wzywani czasem kilka razy w ciągu dnia, ponieważ skoki poziomu cukru są niebezpieczne, często wymagające podania insuliny. W początkowym okresie wzbudzało to nieufność rodziców, którzy zarzucali nauczycielce nieumiejętny pomiar. W związku z tym, że dziecko ma specjalną dietę, korzysta z posiłków przynoszonych przez rodziców, co również wzbudza ich niezadowolenie. W zespole nie ma możliwości zatrudnienia dietetyka. Wszyscy pracownicy przeszli wielogodzinne szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Czy jako dyrektor mam obowiązek i prawo nałożyć na pracownika obowiązek dokonywania pomiarów cukru i sprawowania tak odpowiedzialnej opieki nad dzieckiem z nieustabilizowaną cukrzycą, czy raczej przyjęcie tego obowiązku jest naszą dobrą wolą? Matka dziecka nie pracuje.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe