Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W oparciu o jakie przesłanki prawne należy przygotować arkusz organizacyjny bursy szkolnej na rok szkolny 2017/2018? Kto w bursie od wrzesnia 2017r. powinien realizować zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - wychowawca grupy czy pedagog/psycholog jako specjalista w aspekcie zmian w KN (w art.42 po 2c dodanie 2d). Czy zatem należy utworzyć stanowisko psychologa/pedagoga?
Ponieważ bursy nie zostały objęte reformą oświaty, ani nie zostały dla nich wydane nowe przepisy wykonawcze, nadal treść arkusza organizacyjnego musi obejmować treść wymienioną w § 73 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872) lub uwzględniać ewentualne wytyczne organu prowadzącego. W arkuszu w szczególności (a więc nie jedynie) zamieszcza się liczbę godzin zajęć przydzielonych poszczególnym nauczycielom. Zmiana KN wyklucza jedynie przydzielanie nauczycielom godzin z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w ramach realizacji tzw. zadań statutowych, czyli zajęć, które nie są dodatkowo płatne. Zajęcia z pomocy psychologiczno - pedagogicznej mają być realizowane w ramach pensum (art. 42 ust. 1 KN) i nadal mogą być przydzielane wychowawcom, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje, w ramach ich obowiązkowego wymiaru zajęć (art. 42 ust. 3 lp 7) lub - zwłaszcza gdy jest więcej wychowanków wymagających skorzystania z pomocy – można zatrudnić specjalistę (psychologa, pedagoga), który będzie je realizował w ramach pensum określonego przez organ prowadzący (art. 42 ust. 7 pkt 3 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sprawa dotyczy stosowania rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szkoła wykorzystała wszystkie możliwości wobec dziecka i potrzebowała pilnej pomocy w rozwiązaniu problemów agresywnego dziecka, które zastrasza inne dziecko, że je zamorduje. Robi to na jawie i poprzez filmik do internetu. Rodzice prześladowanego dziecka oczekują od szkoły interwencji i zapewnienia bezpieczeństwa.
W związku z powyższym (choć to najkrótszy z możliwych opis) pedagog szkolny przygotował wniosek do poradni (z podpisem dyrektora szkoły) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu. Do tego wniosku dodał szkolną diagnozę oraz opinię wychowawcy o funkcjonowaniu ucznia w grupie rówieśniczej.
Matka została zaproszona do poradni na badanie i wstawiła się tam. Jednak po badaniu złożyła skargę w KO. Wizytatorzy, którzy przyjechali na kontrolę przedstawili skargę, z której wynikało, że matka skarży się na pedagoga właśnie o to, że udostępnił poradni materiały. Wizytator twierdzi, że pedagog nie powinien nic udostępnić a poradnia powinna przeprowadzać badania własnymi narzędziami. Nadmienię, że poradnia wykonuje badania własnymi narzędziami a dopełnienie diagnozą szkolną daje większy zakres rozumienia problemu.
Pytanie: Czy rzeczywiście obecne prawo zabrania kierowani wniosku do poradni przez szkołę (jeśli sytuacja jest wyjątkowa a matka odmawia współpracy) i czy do wniosku można dołączyć materiał, który wesprze diagnozę? Z rozporządzenia nie wynika, że nie można albo my czytamy bez zrozumienia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel bez kwalifikacji do nauczania np. j. polskiego może mieć doraźne godziny j. polskiego podczas nieobecności nauczyciela z kwalifikacjami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przepisy dopuszczają zwalnianie uczniów z takich zajęć jak: w-f, drugi język obcy, informatyki, nauki jazdy pojazdem silnikowym, a co w przypadku szkół podstawowych z klasami z przysposobieniem do pracy jeżeli uczeń 8-ej klasy ma zwolnienie lekarskie do końca roku z warsztatów szkolnych? Czy może ukończyć szkołę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może z godzin karcianych zwiększyć ilość godzin z przedmiotu, za swoją zgodą. Pragnę nadmienić, iż nauczyciel prowadzi zajęcia w klasach łączonych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę z zakresu klasyfikowania ucznia klasy I szkoły podstawowej.
Czy uczeń klasy I SP mający ponad 50% nieobecność w szkole w I semestrze na języku angielskim może być nieklasyfikowany z tego przedmiotu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe