Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ogólnodostępnej szkole podstawowej w związku ze wzrostem uczniów w danej klasie, na rok szkolny 2022/2023 zakupiono 20 kompletów podręczników dla uczniów klasy czwartej. Zgodnie z harmonogramem na rok szkolny 2023/2024 udziela się dotacji dla wszystkich uczniów klasy czwartej. Co w takim razie powinniśmy zrobić z podręcznikami zakupionymi poza harmonogramem rok wcześniej? Czy na 2023/2024 szkoła może zamówić podręczniki dla wszystkich uczniów z klasy czwartej, nie biorąc pod uwagę tych zakupionych w poprzednim roku? Drugie pytanie również dotyczy dotacji podręcznikowej . W ogólnodostępnej szkole podstawowej do poszczególnych klas uczęszczają dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Czy jeśli ci uczniowie korzystają ze standardowych podręczników to mimo wszystko można wnioskować o dotację dla nich na załączniku 2 (orzeczenia)? Szkoła w przypadku tych uczniów chciałaby zawnioskować o dotację ze zwiększonym wskaźnikiem, z przyznanych środków zakupić komplety podręczników standardowych, a z pozostałych środków dodatkowo publikacje uzupełniające/dostosowane. Czy taka sytuacja jest możliwa?
Obecnie obowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 marca 2023 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2023 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 587 z późn. zm.). Z pytania wynika, że rok wcześniej podręczniki zostały zakupione poza harmonogramem zakupów, co jednak nie oznacza, że nie została na nie otrzymana dotacja. Nie wyklucza to zakupu kolejnej partii podręczników finansowanych z dotacji obecnie, lecz należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 z późn. zm.) dotacja jest udzielana do wysokości stanowiącej iloczyn liczby uczniów danej klasy, którym należy zapewnić komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych, oraz kwoty dotacji podręcznikowej przypadającej na jednego ucznia.
Ustalając liczbę uczniów, którym należy zapewnić podręczniki należy wziąć pod uwagę wyłącznie tych uczniów, dla których jeszcze podręczników nie ma wcale.
Co do uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, to należy tu przytoczyć treść § 2 rozporządzenia w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2023 r. informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji podręcznikowej są sporządzane na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.
Jeżeli zatem uczniowie będą korzystać ze standardowych podręczników, to nie można wnioskować na wzorze z załącznika nr 2, tylko na wzorze nr 1, co wyklucza uzyskanie dodatkowych środków w sposób wskazany w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej może w trybie decyzji administracyjnej po zasięgnięciu opinii samorządu i rady pedagogicznej skreślić z listy ucznia 17 letniego, który stwarza poważne problemy wychowawcze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel otrzymał zgodę na organizację wycieczki do Dubaju dla uczniów z naszej szkoły. Ku memu zdziwieniu znalazł 33 uczniów - wszyscy z naszej szkoły. W wycieczce ze szkoły jedzie 2 nauczycieli jako opiekunowie (wliczeni w koszty wycieczki) i 5 nauczycieli (z naszej szkoły) to uczestnicy wraz z małżonkami. 5 nauczycielom wyraziłem zgodę na dofinansowanie ze środków ZFŚS. Dwoje członków komisji opiniującej wydatkowanie z ZFŚS wyraziło opinie, że dyr. preferuje niektórych nauczycieli i łamie zasady wydatkowania finansów mimo, że w regulaminie jest zapis o dofinansowaniu krajowych i zagranicznych wczasów oraz wycieczek pracowniczych organizowanych przez lub zakupionych przez pracodawcę. Wymienieni dostaną dofinansowanie zgodnie z progiem dochodowym. Czy moja decyzja jest błędna i przekraczam swoje uprawnienia? Mam zamiar podpisać umowę. Dodam, że wycieczka odbędzie się w czasie ferii szkolnych w styczniu 2020 r. Nie prosiłem komisji o opiniowanie wymienionej wycieczki. W szkole jest już podpisana umowa - wycieczka do Białorusi (czerwiec 2020) oraz zebranych jest 18 chętnych na wycieczkę - lipiec/sierpień 2020 r. W szkole pracuje 114 pracowników w tym 81 nauczycieli i wszyscy korzystają ze świadczeń zgodnie z progiem dochodowym.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel został zawieszony. Trwa postępowanie dyscyplinarne. Jest opieszałe - ponad rok. Czy można przed zakończeniem postępowania przywrócić nauczyciela (mam informację, że postępowanie prokuratorskie zostało umorzone). Dalsze zawieszenie (wakacje, urlop), będzie generować koszty.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- WITAM, PROSZĘ O PODPOWIEDZ JAK POWINIEN WYGLĄDAĆ DOKUMENT, KTÓRYM DYREKTOR SZKOŁY ODRACZA DZIECKO OD PODJĘCIA NAUKI W PIERWSZEJ KLASIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ. POZDRAWIAM
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o pomoc w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych, np. 14 października, czyli DEN:
1. Regulamin wynagradzania nauczycieli reguluje jedynie kwestię szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
2. Zgodnie z art. 39 ust. 4 należność za godz. ponadwymiarowe to składnik wynagrodzenia, którego wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, czyli wypracowanych godzin.
3. Z zasady wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy poszczególne przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80 Kodeksu pracy w zw. z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczycielowi przysługuje zatem wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli był gotów do ich wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących szkoły (art. 81 § 1 Kodeksu Pracy.
4. W mojej ocenie nauczyciele nie byli gotowi do realizowania zajęć dydaktycznych, gdyż te zajęcia nie mogły odbyć się z uwagi na organizację roku szkolnego, czyli nie przysługuje im wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
Czy podzielają Państwo moją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe