Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W oddziale przedszkolnym w SP jest 24 przedszkolaków w wieku 3, 4, 5 lat. W grupie jest również niepełnosprawna dziewczynka, dla której jest zatrudniona pomoc. Czy powinna być również zatrudniona pomoc do pozostałych dzieci? Proszę o podstawę prawną.
Obowiązujące przepisy nie przewidują obowiązku zatrudnienia pomocy nauczyciela do pracy z innymi dziećmi niż dziecko niepełnosprawne z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które ma takie zalecenie w orzeczeniu - § 2 pkt 3 i § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578. W zależności od potrzeb zdrowych dzieci, a także środków finansowych na prowadzenie przedszkola, które zapewnia organ prowadzący, dyrektor może za zgodą tego organu – wyrażoną przez zatwierdzenie arkusza organizacji publicznego przedszkola – zwiększyć wymiar zatrudnienia i zakres obowiązków pomocy nauczyciela lub zatrudnić na to stanowisko dodatkową osobę w ramach ogólnych kompetencji wynikających z kierowania zakładem pracy – art. 68 ust. 5 pkt 1, art. 110 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Niepełnosprawne ruchowo dziecko z oddziału przedszkolnego jest cewnikowane. Szkoła nie posiada gabinetu. Tą czynność wykonuje pomoc nauczyciela, która ma dyplom opiekuna medycznego. Proszę o przepisy prawa, które pomogą stworzyć dla dziecka odpowiednie warunki np. gabinet pielęgniarski, dostosowany plac zabaw, umywalka, winda itp.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej sytuacji nauczycielowi nie przysługuje świadczenie socjalne? Nauczyciel, który ma zabieraną część pensji przez Urząd Skarbowy, zwrot kosztów za pobyt na wakacjach ma zwracany. Natomiast w okresie przedświątecznym nauczyciel nie otrzymał żądnych pieniędzy, ponieważ w księgowości powiedzieli, że mu się nie należy. Proszę o odpowiedź, kiedy się należy i czy pieniądze z funduszu socjalnego są zabierane przez Urząd skarbowy? Proszę o odpowiedź i podstawę prawną.
- Zamierzam otworzyć w szkole podstawowej oddziały dwujęzyczne w kl. VII, potem VIII. Uprzejmie proszę o informację, jaka jest w takim oddziale liczba godzin języka obcego, który jest jednocześnie językiem wykładowym na wybranych zajęciach - proszę o wskazanie podstawy prawnej. Ponadto proszę o wskazanie (o ile istnieją) przepisów określających warunki nauczania przedmiotów w języku obcym, chyba że podlegają tym samym przepisom, co inne przedmioty nauczane po polsku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poradnia pp , na wniosek rodzica, wydała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na czas nauki w szkole podstawowej z uwagi na niedowidzenie znacznego stopnia(-7d,astygmatyzm)-dla ucznia klasy Isp.
W zaleceniach: zastosować kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej, chłopiec powinien korzystać z podręczników z powiększonym drukiem, uwzględniać indywidualne możliwości ucznia.
Diagnoza gotowości szkolnej, obserwacja nauczycieli przedszkola oraz diagnoza wstępna w klasie I oraz diagnoza prowadzona w ppp , wskazują, że chłopiec nie przejawia trudności w uczeniu się.Jest zdolnym, bystrym dzieckiem.Na przełomie sierpień/wrzesień, na wniosek rodzica, szkoła złożyła zamówienie na podręczniki w powiększonym druku, wg informacji ze strony MEN. Otrzymaliśmy informację zwrotną, ze zamawianych podręczników nie ma w druku powiększonym. Jednocześnie rodzice zakupili zestaw obowiązujących w klasie podręczników/ogólnodostępnych. Nie skorzystali jednak z możliwości dofinansowania z puli "wyprawka szkolna"-informowani przez szkołę o takiej możliwości.
Nauczyciele podjęli próbę kopiowania kolejnych działów podręczników, kart pracy. (?)Pedagog szkolny wskazał miejsce możliwości zakupu zeszytów dla niedowidzących.
Dziecko korzysta z dowożenia autobusem szkolnym organizowanym przez organ prowadzący szkołę (zamieszkuje ok. 0,5km od szkoły).
Kto powinien decydować o wielkości czcionki i innych ważnych parametrach,np. kontrast ?
Jakie obowiązki spoczywają na szkole? Jakie działania powinniśmy podjąć w związku z powyższym? Jakie obowiązki spoczywają na rodzicach?
Z góry dziękuję za odpowiedź oraz za dotychczasowe wskazówki.Pozdrawiam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wycieczkę kilkudniową należy zgłaszać do kuratorium oświaty? W trakcie wycieczki uczniowie będą noclegować w Polsce, ale jeden dzień na Słowacji i w Czechach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe