Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakim stopniu obowiązują szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej przepisy wynikające z z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach? Czy część zajęć (poza orzeczeniami i opiniami) np. zajęcia z logopedą mogą być w takiej placówce płatne?
Na podstawie art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. statut danej niepublicznej szkoły określa prawa uczniów i sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły, a więc wynika z niego, czy uczniowie z zajęć logopedycznych lub z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej korzystają odpłatnie czy nieodpłatnie lub czy odpłatne są niektóre zajęcia.
Co do zasady rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 nie obowiązuje w niepublicznej szkole z uprawnieniami szkoły publicznej, ponieważ do jego stosowanie nie odsyłają w szczególności przepisy art. 14 ust. 3 i rozdziału 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. i nie wynika z nich obowiązek udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom niepublicznej szkoły.
Natomiast jeśli dobrowolnie szkoła taką pomoc świadczy na rzecz uczniów, w statucie określa prawa uczniów i sposób wykonywania zadań w tym zakresie – art. 172 ust. 2 pkt 4 i 5 PO. Wówczas z uwagi na zdefiniowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej i jej form w ww. rozporządzeniu, będzie miało ono zastosowanie w danej szkole adekwatnie do zakresu świadczenia pomocy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przytaczam po raz kolejny moje pytanie:
Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej." i otrzymałem odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym. Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania. 2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. 3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych. Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. 2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. § 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo. § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny. Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica." Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice. Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody? Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo nie nadaje takich kompetencji szkole.
Bardzo proszę o jedną odpowiedź - w pierwszym piśmie piszą Państwo, że tak, a w drugim , że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik zatrudniony w poradni p-p realizuje 20 godzin pensum dydaktycznego oraz 20 godzin poza pensum (do 40 godzin w tygodniu). Z przyczyn lokalowych realizuje swoje obowiązki w 4 dniowym tygodniu pracy pracując codziennie po 5 godzin plus wypracowując pracę poza pensum. Jeden dzień w tygodniu nie świadczy pracy. W ostatnim czasie w dniu, w którym nie przypada dzień roboczy pracownik otrzymał polecenie służbowe wykonania określonych obowiązków. Dyrektor wytłumaczył to tym, iż pracownik pozostaje do jego dyspozycji przez cały tydzień i musi wykonywać polecenia także w tym dniu. Nadmienię, iż z uwagi na 4 dniowy rozkład pracy, urlopy osób pracujących w 4 dniowym tygodniu pracy są rozliczane na zasadzie potrącania 10 godzin z każdego dnia wg siatki (10x4- urlop przeliczany na godziny). Proszę o wyjaśnienie, czy w przypadku realizacji obowiązków w trybie 4 dniowym uzasadnione jest wymaganie od pracownika stawiania się w "wolnym dniu" na naradach czy wykonywania innych obowiązków? Swój etat wypracowuje on w 4 dniach, co związane jest również z odpowiednim rozliczaniem urlopu. Czy praca w 5-tym dniu nie jest już pracą w godzinach nadliczbowych, jeśli w 4 pozostałych dniach nauczyciel wypracował całe swoje pensum i godziny poza pensum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej nie uczęszczała na zajęcia lekcyjne - zaświadczenie lekarskie stwierdzające, że podczas całego roku szkolnego jest w trakcie leczenia zabiegowego i długotrwałej rehabilitacji (leczenie rodzice zorganizowali poza granicami naszego kraju). Czy należy odnotować w dokumentacji szkolnej? Czy należy wyznaczyć egzaminy klasyfikacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin tzw. "karcianych" powinien przepracować nauczyciel w ciągu całego roku szkolnego 2010/2011
- Jak to jest z ubezpieczeniem uczniów w szkole? Powszechnie wiadomo, że jest ono nieobowiązkowe. No właśnie - nieobowiązkowe dla rodziców. Co w przypadku gdy 100% uczniów nie chce się ubezpieczać w szkole, a co najważniejsze nie jest nigdzie ubezpieczona? Czy w takiej sytuacji dyrektor szkoły musi ubezpieczyć uczniów ze środków szkolnych? No i oczywiście sakramentalne pytanie: musi, powinien, czy może? Kto o tym decyduje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe