Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W dniu 2 lutego 2017 r. wpłynęło do przedszkola niepublicznego pismo z UM odnośnie przeliczenia dotacji za 2016 r. i informacja o zmniejszeniu jednostkowej kwoty dotacji za 2016 rok. W związku z tym UM prosi o przekazanie zwrotu wskazanej w piśmie kwoty przez przedszkole na konto UM w terminie 14 dni. Mam pytanie czy UM może żądać zwrotu w 2017 r za rok 2016 ?,Czy może to się odbywać na zasadzie zwykłego pisma - czy nie powinna to być decyzja? Pismo nie jest podparte żadnymi przepisami ani wyliczeniami skąd wzięła się ta różnica. Jeśli wpłacę żądaną kwotę (bojąc się naliczania odsetek) to czy będę mogła w przyszłości żądać jej zwrotu ?
Odnośnie zwrotu dotacji powinna zostać wydana decyzja administracyjna w trybie art. 252 ust. 1 pkt 2 , 3–5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm., zawierająca m.in. uzasadnienie faktyczne i prawne; decyzja może ewentualnie zostać poprzedzona wezwaniem do zapłaty i w taki sposób należy traktować otrzymane pismo. Od decyzji będzie można się odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Można także jeszcze przed ewentualnym wydaniem decyzji – przedstawić swoją argumentację. Ponieważ roszczenie o zwrot dotacji za 2016 r. przedawnia się dopiero po 5 latach od końca roku kalendarzowego, w którym powinien nastąpić zwrot nadpłaty (art. 80 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2017 r., poz. 201), działanie miasta nie jest spóźnione. Dokonując dobrowolnej wpłaty przed wyjaśnieniem sprawy należałoby dokonać zastrzeżenia zwrotu na wypadek wydania korzystnej decyzji administracyjnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przypadku gdy uczeń uczęszczał do oddziału sportowego na świadectwie otrzymuje ocenę z przedmiotu. Zgodnie z pkt. 19 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. udział uczniów w zajęciach sportowych realizowanych w oddziałach i szkołach sportowych oraz oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” na kolejnej wolnej pozycji. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć należy wstawić poziomą kreskę. Jak powinien wyglądać konkretny zapis na świadectwie w kontekście zajęć w oddziale sportowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ukończył politechnikę kierunek matematyka, w specjalności matematyka finansowa (licencjat), studia magisterskie kierunek matematyka w specjalności matematyka finansowa oraz posiada przygotowanie pedagogiczne może uczyć matematyki w liceum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący wystąpił do dyrektora szkoły z pismem o wyłonienie kandydatów do komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Kandydaci zostali wyłonieni zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego (została podjęta uchwała RP) i w formie pisemnej informacja o wyborze została przekazana do organu prowadzącego. Organ prowadzący unieważnił postępowanie konkursowe, gdyż stwierdził że dyrektor szkoły nie przekazał uchwały rady pedagogicznej z wyboru kandydatów do komisji konkursowej do organu prowadzącego. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku wyboru kandydatów z rady rodziców. Obie informacje przekazano w formie pisemnej. Uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców znajdują się w dokumentacji szkoły. Czy dyrektor szkoły i przewodniczący rady rodziców mieli obowiązek przekazania do organu prowadzącego w/w uchwał? Czy nie przekazanie tych uchwał może być powodem unieważnienia postępowania konkursowego na dyrektora szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co należy rozumieć przez inne świadczenia pracownicze w przypadku urlopu dla poratowania zdrowia dla dyrektora szkoły? (KN art.73 ust.5)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile powinny trwać zajęcia rewalidacyjne w szkole podstawowej ogólnodostępnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe