Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W bieżącym roku szkolnym rozpoczęli naukę w naszej szkole uczniowie na podbudowie szkoły podstawowej oraz uczniowie na podbudowie gimnazjum. Czy jednej i drugiej grupie uczniów wpisuje się na świadectwie, że uczestniczyli w zajęciach do życia w rodzinie czy tylko uczniom, którzy są absolwentami szkoły podstawowej?
Udział uczniów w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „inne zajęcia”. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio „uczestniczył” lub „uczestniczyła” (Ustęp 1 pkt 12 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków, Dz.U. z 2019 r., poz. 1700). W pytaniu nie podano do jakiego typu szkoły uczęszczają uczniowie. Na przykładzie liceum ogólnokształcącego można więc wskazać, że miejsce na wpisanie „innych zajęć” (a więc np. z wychowania do życia w rodzinie) jest przewidziane we wzorach nr 13 i 14 z załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia (druki MEN-I/13/2 i MEN-I/14-w/2), czyli w świadectwach wydawanych uczniom będącym absolwentami szkoły podstawowej. Natomiast we wzorach nr 27a i 28a z załącznika nr 7 do ww. rozporządzenia (druki MEN-I/21a/2 i MEN-I/21a-w/2 ), wydawanych uczniom będącym absolwentami gimnazjum, nie jest przewidziane miejsce na wpisanie „innych zajęć”, a więc w ich przypadku nie wpisuje się na świadectwie informacji o zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- cd . Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi".
Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w sytuacji, kiedy nauczyciel stażysta nie przedłoży planu rozwoju zawodowego?
- Czy dyrektor może zmienić profil klasy po pierwszym roku nauki w liceum ogólnokształcącym (np.na prośbę rodziców?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie jakie kroki wraz z podstawą prawną należy podjąć w celu przywrócenia imienia szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor, w celu poprawy jakości pracy szkoły i umożliwienia uczniom lepszych warunków nauki, podjął decyzję o podzieleniu dwóch klas (55 osób) na trzy grupy na takie przedmioty jak: j.polski, matematyka, fizyka, chemia.
Ma na to zatwierdzone godziny w projekcie organizacyjnym, decyzję Rady Pedagogicznej. Uczniowie mają liczbę lekcji zgodną z ramowym planem nauczania. Czy coś jeszcze w takiej sprawie powinien zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe