Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica jest obecnie w szpitalu i nie wróci do końca roku szkolnego. Nie ma możliwości uczestniczenia w szpitalu w lekcjach. Czy można dać jej szansę na klasyfikację (np. zaliczenie zdalne) przy zerowej obecności w semestrze?
Z treści pytania wynika, że uczennica nie uczęszcza do szkoły przyszpitalnej. Nie ma zatem możliwości klasyfikacji uczennicy przez radę pedagogiczną działająca w szkole przyszpitalnej. Stosownie do art. 44k ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1327) uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Na podstawie art. 44k ust. 2 ustawy uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń, który jest nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, może zdawać egzamin klasyfikacyjny, o ile uzyska zgodę rady pedagogicznej.
W sytuacji, o której mowa w pytaniu, należy rozważyć zastosowanie indywidualnego programu nauczania. Stosownie do art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela opiekuna. Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. poz. 1569) uczeń realizujący indywidualny program nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do ubiegłego roku przechodziliśmy lekarskie badania okresowe korzystając z usług lekarza medycyny pracy. Lekarz zlecał nam wykonanie morfologii, badania laryngologicznego itd. Prosił o komplet wyników, na ich podstawie (i na podstawie wywiadu lekarskiego) udzielał zdolności do pracy. W tym roku korzystaliśmy z kompleksowej usługi medycyny pracy w przychodni, bo podobno takie badanie ma się odbywać w jednym miejscu. Czy mogę prosić o podstawy prawne takiego wykonywania badań?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania w związku z zapowiedzianymi zmianami w kwalifikacjach nauczycieli. Do uczenia czego i gdzie, oraz czy w ogóle posiadam kwalifikacje mając takie wykształcenie:
- studia licencjackie – nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki oraz informatyki,
- studia magisterskie – pedagogika ze specjalizacją pedagogika resocjalizacyjna i mediacje.
Studia podyplomowe:
- nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki i informatyki w szkołach ponadpodstawowych,
- przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole ponadpodstawowej i teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie fizyki i chemii,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
zarządzanie ze specjalizacją organizacja i zarządzanie oświatą – menażer placówki oświatowej,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją biologia.
Inne Przeczytaj odpowiedź - Czy dyrektor ma prawo żądać pozostawiania kluczy od biurka z pracowni nauczyciela u siebie? (podstawa prawna)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację powinien mieć nauczyciel wspomagający w klasie 5 na lekcjach: j. polskiego, matematyki j. angielskiego itp.Czy wystarczy opierać sie na IPECIE dla danego ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w księdze uczniów w przypadku gdy uczen jest z innego obwodu należy wpisać np. SP nr... czy inny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe