Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Stowarzyszenie prowadzi niepubliczna szkołę podstawową, które zawarło umowę użyczenia z wójtem na podstawie której stało się użytkownikiem gruntów i położonym na nim budynku szkoły. Na części tych gruntów położone są płyty betonowe, które umożliwiają dojście i dojazd do szkoły. Płyty betonowe są w bardzo złym stanie, zagrażają bezpieczeństwu i nadają się tylko do wymiany. Położenie kostki brukowej na placu ma na celu przywrócenie jego przydatności do dalszego wykorzystywania w zakresie prowadzonej przez stowarzyszenie działalności. W związku z powyższym zadajemy następujące pytanie: Czy stowarzyszenie, które poniesie wydatki na położenie kostki brukowej na placu szkolnym, który użytkuje na podstawie umowy użyczenia, może je traktować jako bieżące wydatki na remont ? Czy będzie to wydatek inwestycyjny, którego nie możemy finansować z dotacji?
Zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) dotacja wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego niepublicznej jednostce oświatowej musi być przeznaczana na realizację jej zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących oraz zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wyliczonych w powołanym przepisie, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania (czyli jeśli nie przekraczają kwoty 3.500 zł netto, zgodnie z art. 16k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 851). Wydatki bieżące należy rozumieć zgodnie z art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm., który zalicza do nich wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. Utwardzenie placu stanowi remont, czyli wydatek inwestycyjny, polegający na ulepszeniu środka trwałego. Nie jest zatem wydatkiem bieżącym. Jeśli jednak koszty utwardzenia nie przekroczą kwoty 3.500 zł, mogą zostać sfinansowane z dotacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przedszkolu prowadzony jest monitoring sal. Czy można rodzicowi umożliwić wgląd w bieżące nagranie? Czy konieczna jest zgoda innych rodziców?
Gdzie powinien być umieszczony monitor z bieżącym podglądem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Planuję przeniesienie ucznia do klasy równoległej. Jest to kara statutowa. Proszę o podanie kroków formalnych -czy wystarczy decyzja dyrektora, czy też ma to być uchwała rady pedagogicznej, bądź tylko opinia rady pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest standardowy czas oczekiwania na zadane pytania? Jestem przed przedłużeniem umowy z "Nadzorem Pedagogicznym" i nie ukrywam, że długie oczekiwania na odpowiedzi są bolączka tego "Nadzoru"!!!
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole ma obowiązek udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jeżeli tak to na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe