Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej - szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia, jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ?
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki.
2. Nauczyciel musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut.
Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
3. Nauczyciel musi opracować dla tego dziecka indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
4. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ.
Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania wykorzystał 182 dni zwolnienia lekarskiego. Następnie ZUS przyznał świadczenie rehabilitacyjne na 12 miesięcy do 27.08.2017r .W sierpniu nauczyciel uzyskał orzeczenie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia na kolejne 12 miesięcy (od 28.08.2017r). Dyrektor udzielił urlopu zdrowotnego zgodnie z orzeczeniem. Czy postąpił prawidłowo? A jeśli nie, to w jaki sposób może odwołać przyznany urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel kontraktowy, który rozpoczął staż na mianowanego 1 września 2021 r., do 31 maja 2024 r. w myśl nowych przepisów może złożyć wniosek do dyrektora szkoły o modyfikację planu rozwoju zawodowego w związku ze zmianą ścieżki awansu zawodowego w 2022 r. z dniem np. 1 listopada 2022 r. o skrócenie trwania stażu do 31 maja 2023 r., czy musiałby być to wniosek z datą 1 września 2022 r.? Chodzi o datę złożenia wniosku, a modyfikacja miałaby dotyczyć skrócenia odbywania stażu do 31 maja 2023 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pocztą pantoflową dowiedziałem się, iż mój nauczyciel mianowany w związku z nieprawidłowościami w prowadzonej przez siebie firmie otrzymał wyrok RP. "Postępowanie karne warunkowo umorzono ustalając okres próby 2 lat" i orzeczono, iż ma wpłacić 500,00 zł na rzecz Fundacji Pomocy Ofiarom Przestępstw oraz 190,00 jako koszty sądowe. Czy jako dyrektor powinienem w tej sprawie coś robić (oficjalnie nic nie wiem)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o obliczenie wymiaru urlopu nauczycielom przedszkola (placówka nieferyjna). Nauczyciela realizującego pensum 15/25 (3 godziny każdego dnia w tygodniu). Nauczyciela realizującego pensum 13/25 (3 dni w tygodniu). Czy nauczycielowi pracującemu 3 dni w tygodniu przy ustalaniu okresu urlopu nie bierze się pod uwagę dni, w których nie pracuje w placówce, podobnie jak nie wlicza się sobót i niedziel?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Nauczycielka urodziła si 11.11.1956r.staż pracy nauczycielskiej 34 lata-2 lata urlop dla por.zdr. Czy w związku z okresem ochronnym można zmniejszyć tygodniowy wymiar godzin. Pozdrawiam.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe