Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jeśli w orzeczeniu z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko jako jedno z działań ma zalecenie pracy z psychologiem, ale aktualnie widzimy większą potrzebę (być może czasowo) pracy z pedagogiem, czy można zachowując wymiar godzinowy pomocy udzielonej dziecku, zmienić specjalistę? Czy rodzic musi/powinien złożyć pisemne oświadczenie, że rezygnuje z tego rodzaju wsparcia? Czy orzeczenie z poradni powinno być aktualizowane każdorazowo, gdy widać, że wcześniejsze zalecenie nie jest już dziecku potrzebne (np. terapia logopedyczna, gdy specjalista szkolny nie widzi już konieczności terapii)?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia ze względu na niepełnosprawność dziecka wydawane jest na okres co najmniej roku, najczęściej jednak na czas obejmujący dany etap edukacyjny. Reguluje to stosowne rozporządzenie MEN. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej, więc zarówno szkoła publiczna, jak i niepubliczna do której uczęszcza dziecko niepełnosprawne musi zorganizować dla niego kształcenie specjalne zgodnie z wymogami rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz. 1113). To oznacza min. konieczność opracowania dla tego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (§ 6. ust 1-12.), w którym będzie szczegółowo zaplanowana również pomoc psychologiczno-pedagogiczna. To właśnie Zespół składający się z nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem opracowuje ten program i proponuje dyrektorowi formy tejże pomocy – zgodne z wykazem form zawartym w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532). Zatem, jeśli Zespół uzna, że uczeń potrzebuje wsparcia pedagoga szkolnego a nie psychologa – może to tak zasugerować dyrektorowi. Jeśli dokonana przez Zespół ocena efektów pomocy udzielanej dotychczas dziecku wskazuje, że nie wymaga ono kontynuowania jakiejś formy terapii – to nie planuje się tej formy. Ale uwaga! Rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu. Poza tym muszą wyrazić pisemną zgodę na udział w każdych zajęciach pozalekcyjnych/dodatkowych, a takimi są zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice mogą też nie wyrazić zgody na udział swego dziecka w/w zajęciach, albowiem są one dobrowolne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wypłacone równanie nauczycielowi do płacy minimalnej, będzie podlegać zwrotowi w przypadku wyrównania płacy w związku z podwyżkami nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do istniejącego zespołu szkół, w którym funkcjonuje przedszkole, szkołą podstawowa i gimnazjum można włączyć kolejne przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy zajęć wychowania fizycznego. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie realizacji 2 godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego dyrektor szkoły może "wyjąć" z siatki zajęć wf maksymalnie 2 godziny tygodniowo, realizując je jako zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Pytanie brzmi: czy mogę wyjąć tylko 1 godzinę obowiązkowych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z ograniczoną liczbą miejsc do klasy I (więcej podań niż miejsc) jedynym kryterium rekrutacyjnym jest miejsce zamieszkania rodzice piszą oświadczenia o miejscu zamieszkania, niestety co do niektórych są wątpliwości.
1. Czy istnieją zapisy prawa (jeśli tak to jakie) nadające dyrektorowi szkoły uprawnienia do przeprowadzenia weryfikacji danych (miejsca zamieszkania) np. w formie wywiadu środowiskowego?
2. Jeśli dyrektor szkoły ma takie uprawnienia, to proszę wskazać kto miałby przeprowadzić taką weryfikację danych (np. MOPS, UM)? Nie chciałabym nikogo skrzywdzić, jednak sami rodzice podnoszą kwestię zamieszkania niektórych osób.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dane powinno zawierać zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego? Gdzie można znaleźć wzór takiego zaświadczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe