Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Reprezentuję Szkołę Podstawową niepubliczną. Zgłosili się rodzice z dzieckiem narodowości hiszpańskiej, z prośbą o przyjęcie do kl. IV Szkoły Podstawowej. Trudność polega na tym, że dziecko nie zna języka polskiego, a rodzice są w Polsce na 4-letnim kontrakcie i zobowiązani są do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Jakie warunki muszę bezwzględnie spełnić, aby sprostać wymaganiom nałożonym przez prawo oświatowe, aby dziecko mogło w szkole realizować obowiązek szkolny?
Dziecko jest przyjmowane z urzędu do publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie ma miejsce zamieszkania, a do szkoły pozaobwodowej – jeśli dyrektor dysponuje wolnym miejscem (art. 94a ust. 1 UoSO, § 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 rozporządzenia MEN z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. z 2016 r., poz. 1453). Dyrektor kwalifikuje i przyjmuje ucznia do odpowiedniej klasy na podstawie zgłoszenia lub wniosku rodziców, po zapoznaniu się z przedłożonymi przez rodziców dokumentami potwierdzającymi lata nauki za granicą (świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu) oraz ewentualnie z uwzględnieniem wieku ucznia lub opinii rodzica ucznia wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej., gdyby przyjęcie ucznia do danej klasy wyłącznie na podstawie dokumentów sprzeciwiało się dobru dziecka (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia). Dla dziecka, które nie zna języka polskiego, organ prowadzący publiczną szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w wymiarze nie niższym niż 2 godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 18 rozporządzenia). Jeżeli nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 19 rozporządzenia). Łączny wymiar godzin zajęć lekcyjnych z nauki języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów nie może być wyższy niż 5 godzin tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia (§ 20 rozporządzenia). Natomiast szkoła podstawowa niepubliczna nie ma zagwarantowanych takich uprawnień – czyli środków finansowych z miasta lub gminy na dodatkowe zajęcia dla cudzoziemca, ani nie ma też obowiązku organizowania dodatkowych zajęć w wymiarze ustalonym dla publicznych szkół. Jeśli nie zagwarantuje ich osoba prowadząca, w wymiarze adekwatnym do potrzeb dziecka, co w zasadzie będzie równoznaczne z niemożliwością rzeczywistej realizacji obowiązku szkolnego, należy rozważyć odmowę przyjęcia dziecka do szkoły i pouczyć o możliwości ubiegania się o przyjęcie do szkoły samorządowej. Natomiast w razie przyjmowania dziecka do szkoły niepublicznej, należy analogicznie stosować sposób kwalifikacji ucznia do danej klasy i wymagać przedłożenia stosownych dokumentów oraz ewentualnie dodatkowego oświadczenia rodzica (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi realizującemu zajęcia indywidualne z uczniem, który posiada opinię w objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, należy się dodatek 20%?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy jest określona minimalna tygodniowa liczba godzin zajęć terapeutycznych, jaką należy realizować? Czy można ją modyfikować w zależności od wieku (pytanie dotyczy dzieci w wieku 3–4 lat) i możliwości psychofizycznych dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy zatrudnionego w szkole nauczyciela emeryta, który nie ma aktualnej oceny pracy. Czy dyrektor szkoły musi dokonać oceny pracy nauczyciela emeryta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem w SP Witaszyce. Proszę o udzielenie odpowiedzi na dwa pytania: 1) jakie są zasady tworzenia oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej i jakie musimy spełnić warunki, aby go uruchomić? 2) wczoraj nauczycielka j. polskiego złamała nogę. Poinformowała, że 1 miesiąc będzie na zwolnieniu, ale może się ono przedłużyć. Czy od 1 lutego możemy zatrudnić na zastępstwo na czas określony innego polonistę, czy mamy poloniście dać zastępstwa doraźne?
- Przytaczam po raz kolejny moje pytanie:
Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej." i otrzymałem odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym. Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania. 2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. 3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych. Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. 2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. § 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo. § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny. Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica." Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice. Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody? Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo nie nadaje takich kompetencji szkole.
Bardzo proszę o jedną odpowiedź - w pierwszym piśmie piszą Państwo, że tak, a w drugim , że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe