Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia z dnia 30 marca 2023 w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty, a konkretnie paragrafu 59 ust. 1 pkt. 1: zespół co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ORW, w tym ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych. Czy w tym punkcie ustawodawca pisząc o ocenie efektywności zastosowanych wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych ma na myśli sporządzenie okresowej Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka, ocenę opisową czy ma to być zupełnie inny dokument?
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są przyjmowani do ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych nie wcześniej niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3. rok życia. Pobyt wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 25. rok życia.
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego są przyjmowani do ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych nie wcześniej niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3. rok życia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia. Pobyt wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 24. rok życia.
§ 59 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia z dnia 30 marca 2023 w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r., poz. 651) określa, że co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, w tym ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych.
W przypadku gdy w wyniku powyższej oceny nie stwierdzono zasadności dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, dyrektor tego ośrodka informuje o tym rodziców wychowanka albo pełnoletniego wychowanka.
Tworzenie zespołu odbywa się na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.), a więc dotyczy wydanego wg wymienionego artykułu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).
Zadania zespołu zostały opisane w § 6 cytowanego rozporządzenia – zespół ten, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu w zakresie, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami.
Można zatem domniemywać, że ustawodawca pisząc o ocenie efektywności zastosowanych wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych ma na myśli sporządzenie okresowej Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka z której będzie wynikać ocena zasadność dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W ramach zajęć rewalidacyjnych w szkole specjalnej prowadzone są zajęcia z hipoterapii. Czy uczeń niepełnosprawny musi mieć zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do takich zajęć? Czy wystarczy oświadczenie rodzica? Czy ewentualne zaświadczenie lekarskie musi być dostarczane co roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 16.05.2019 r. nauczyciel przyjął funkcję wicedyrektora szkoły. Wykorzystał w 2019 r. dwa tygodnie urlopu w czasie ferii zimowych. W jaki sposób rozliczyć pozostały urlop jako nauczycielski, dyrektorski czy może proporcjonalny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna ma obowiązek zatwierdzenia protokołu jeśli nie zgadza się z jego treścią? p.o. dyrektora twierdzi, że obowiązkiem rady pedagogicznej jest zatwierdzenie treści każdego protokołu. Czy prawdą jest, że jeśli rada nie zatwierdzi protokołu można ukarać nauczycieli karą porządkową? Zebrania rady są protokołowane, a jeśli są spotkania z wójtem, przedstawicielem KO, czy należy je protokołować? Regulamin RP nie precyzuje tej kwestii. Proszę o wskazanie podstaw prawnych w wymienianych kwestiach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto wchodzi w skład Organu Prowadzącego? (Wójt, Rada Gminy, Pracownicy Urzędu Gminy itp.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany (z dyplomem ukończenia studiów I stopnia "nauczanie początkowe z matematyką" ) zawsze uczył w klasach I-III. Od 4 lat uczy matematyki w klasach 4-6 i ma 5 godzin edukacji matematycznej w klasie II. Czy rozporządzenie MEN pozwala prowadzić edukację matematyczną przez innego nauczyciela, rozdzielać w ten sposób w ogóle edukację wczesnoszkolną? Resztę edukacji wczesnoszkolnej w tej klasie ma inny nauczyciel. Oczywiście zajęć komputerowych, ruchowych i j.angielskiego uczą odpowiedni specjaliści.Czyli w tej klasie zajęcia prowadzi 5 nauczycieli, z czego 2 panie uczą edukacji wczesnoszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe