Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przepraszam, ale chciałbym doprecyzować pytanie. 19 letni chłopiec jest upośledzony w stopniu głębokim. Posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno -wychowawczych wydaną w 2013 r. obowiązującą do 08.2018 r, rodzice w 2013 zwrócili się do szkoły o objęcie chłopca zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, które zostały zorganizowane i są realizowane w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Czy rodzice mogą zrezygnować z tych zajęć? Pracownicy Kuratorium Oświaty i dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej twierdzą , że do końca czasu trwania orzeczenia chłopiec musi być objęty zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Ponawiam swoje pytanie: czy wobec powyższego rodzice mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły, do którego wnioskowali o objęcie dziecka zajęciami, o rezygnację z tych zajęć? Czy dyrektor szkoły może zrezygnować z organizacji tych zajęć?
Moim zdaniem pracownicy Kuratorium Oświaty oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej są w błędzie. Argumenty przemawiające za tym:
• Dla wszystkich dzieci w Polsce - zarówno pełnosprawnych, jak niepełnosprawnych - nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
• Po ukończeniu 18 roku życia wygasa obowiązek szkolny i obowiązek nauki. Jednak w przypadku uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim zachowane jest nadal prawo do korzystania z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – do 25 roku życia.
• Zajęcia te organizowane są na wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony u dyrektora szkoły wraz z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej wyłącznie dla dyrektora, nakładając na niego obowiązek zorganizowania dla ucznia kształcenia specjalnego w tej formie. Nie ma takiej mocy administracyjnej dla rodziców.
• Nie ma żadnych przepisów prawnych nakładających - na pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, bez względu na rodzaj i stopień jego niepełnosprawności - obowiązek korzystania z orzeczenia do czasu na jaki zostało ono wydane przez PPP.
• Decyzja w sprawie rezygnacji z tych zajęć dla dziecka 19-letniego należy wyłącznie do rodziców/prawnych opiekunów. Wystarczy więc, że powiadomią oni szkołę, iż w związku z ustaniem obowiązku szkolnego i obowiązku nauki rezygnują z kontynuacji udziału ich dziecka w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
• Żaden przepis prawa oświatowego nie reguluje formy takiego powiadomienia. W tej sprawie należy odwołać się do zapisów w statucie szkoły, w którym winny być określone formy kontaktów z rodzicami i składania przez nich wszelkich usprawiedliwień oraz oświadczeń.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013r., poz. 529)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Planuję otworzyć filie placówki Ośrodka RW w innej miejscowości. Obecnie jest to wieś (gmina wiejska) a planowana filia to sąsiednie miasto. Czy w związku z tym obowiązuje termin składania informacji o planowanej liczbie wychowanków do 30 września roku poprzedzającego dotyczący nowego miejsca? Organem dotującym jest starostwo i w związku z filia w mieście również będzie starostwo.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę. W klasie 4 mam oddział integracyjny 4 dzieci z orzeczeniami.Przydzieliłam zajęcia rewalidacyjne zgodnie z orzeczeniami i wnioskami z wielospecjalistycznej oceny (dzieci badane 3 lata temu). Dzieci z afazją mają 3 rewalidacje : zaj. logopedyczne,z j. polskiego i matematyki (nauczyciele specjaliści:logopeda i oligofrenopedagog), słabosłyszący -3 rewalidacje: zaj.logopedyczne, z j. polskiego i matematyki(nauczyciele specjaliści: surdopedagog i oligofrenopedagog) oraz dziecko z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, zespół dawna oraz obecnie stwierdzona cukrzyca I stopnia, ze względu na chorobę 5 godz. rewalidacji: zaj. logopedyczne, j. polskiego i matematyki (nauczyciele specjaliści:logopeda i oligofrenopedagog). Czy przydział tylu rewalidacji jest zgodny z przepisami prawa? Bardzo proszę o podstawę prawną?. Mam zgodę Organu Prowadzącego oraz zapis w IPE-cie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wprowadzone zmiany do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły do 30 września związki zawodowe opiniują w terminie 4 dni od dnia otrzymania zmian. Czy są to dni robocze? Jeśli w tych 4 dniach jest sobota i niedziela jak należy to potraktować? /arkusz przekazano w czwartek/
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 5 lat temu stowarzyszenie przejęło na drodze umowy prowadzenie szkoły publicznej. 31 sierpnia 2019 r. wygasa umowa, czy w przypadku nie przedłużenia umowy gmina ma obowiązek przejęcia szkoły? Czy w przypadku podjęcia decyzji przez stowarzyszenie o nie przedłużaniu umowy na prowadzenie szkoły należy o tym poinformować gminę z odpowiednim wyprzedzeniem ( umowa zakłada trzymiesięczny okres wypowiedzenia) ? Jaki będzie status nauczycieli w przypadku przejęcia szkoły przez gminę ( mają umowy ze szkołą)?Czy pozostaną w dalszym ciągu pracownikami szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/2020 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków na podstawie § 59.5 w przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej (…) do innej szkoły arkusze ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Obydwa wzory są dostępne w załączniku.
Natomiast w zeszłym roku szkolnym obowiązywało rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2018 i tam
w § 53.5 jest zapis:
„ W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1) ….
2) ……
3) nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej”.
Tymczasem w załączniku nr 7 dostępny jest tylko wzór 53b ale jako wkładka do arkusza.
Na jakim więc wzorze arkusza powinniśmy założyć arkusze uczniom klas VII i VIII, którzy przyszli do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 na podst. Rozporządzenia z 26.04.2018r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe