Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o przesłanie wzoru dostosowania wymagań dla ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim z przedmiotu historia szkoła podstawowa. Proszę o przykładowe dostosowanie przedmiotowe.
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim realizuje tę samą podstawę programową, co jego sprawni rówieśnicy. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych nie polega na dokonywaniu zmian względem nauczanych treści z danego przedmiotu, nie oznacza więc pomijania haseł programowych czy zejścia poniżej podstawy programowej. W przepisach prawa oświatowego jest mowa o dostosowaniu wymagań do psychofizycznych możliwości ucznia, a nie o ich obniżeniu. Dlatego właśnie dostosowanie polega na modyfikacji procesu edukacyjnego, tak by umożliwić uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych sprostanie im, i dotyczy sposobów realizacji podstawy programowej, w obszarach takich jak:
1) warunki procesu edukacyjnego (stosowane zasady, metody i formy pracy, środki dydaktyczne)
2) zewnętrzna organizacja nauczania (posadzenie ucznia w pierwszej/drugiej ławce, w zasięgu „ręki nauczyciela”)
3) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania oraz kryteria oceniania)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z historii wobec ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim w szkole podstawowej może zawierać następujące sformułowania:
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie
- wypisywanie kilku podstawowych pytań na które uczeń ma znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (w związku z dużym problemem w wyborze i selekcji)
- kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów
- wydłużenie czasu przeznaczonego na napisanie sprawdzianu
- formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
- częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
- unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
- stosowanie technik skojarzeniowych ułatwiających zapamiętywanie nazw, nazwisk, dat
- korelowanie nowych wiadomości z już posiadanymi przez ucznia
- urozmaicanie procesu nauczania (film, pokaz, metody aktywne angażujące jak najwięcej zmysłów, atrakcyjne pomoce dydaktyczne)
- w czasie odpowiedzi ustnych dyskretne wspomaganie i naprowadzanie, dawanie więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, dat
- skonkretyzowanie pojęć tysiąclecie, wiek, epoka przez częstą pracę na osi czasu, odwoływanie się do osi czasu wiszącej na ścianie
- zezwalanie na zastępowanie liczb rzymskich - arabskimi
- skracanie tekstów źródłowych do najistotniejszych fragmentów
- częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych
- zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie samodzielnie wykonać
- odpytywanie po uprzedzeniu: kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany
- stosowanie wzmocnień pozytywnych poprzez pochwałę, nagrodę za niewielkie postępy ucznia
- kontrolowanie postępów edukacyjnych ucznia poprzez zróżnicowane formy, także zabawowe w postaci konkursów, gier dydaktycznych, itp.
- w ocenianiu położenie nacisku na ocenę jako środek pozytywnego wzmacniania osiągnięć ucznia
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie zadania ma dyrektor szkoły związane z ubezpieczeniem uczniów od 1 września 2016 r.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic, na każdy rok szkolny, musi pisać podanie o przyjęcia dziecka na wczesne wspomaganie rozwoju do tej samej placówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładową opinię rady pedagogicznej dotyczącą planu finansowego szkoły
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) ma obowiązek dokonania oceny pracy nauczyciela według art. 6a KN? Jeśli tak, to co jaki czas ma być dokonywana ocena? Co w przypadku gdy dyrektor nie dokona ocen i nauczyciele nie złożą wniosków o dokonanie oceny? Co jaki czas trzeba dokonywać oceny pracy nauczyciela?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Posiadamy w szkole podstawowej klasę z oddziałem sportowym tenis ziemny. Mam pytanie, gdzie i czy w ogóle wpisujemy, że dziecko brało udział w zajęciach? Czy jest jedna ocena z w-f, druga z tenisa, czy jedna wspólna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe