Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o ponowne zinterpretowanie pytania, ponieważ otrzymałam od Państwa dwie sprzeczne odpowiedzi. W związku z tym pytam ponownie jakie pensum będzie mieć godz. rewalidacyjna dla pedagoga, a jakie dla polonisty ? Odpowiedz z 11.04.2018r. Obliczenie uśrednionego pensum dla nauczyciela specjalisty (np. logopeda) z pensum 22 godziny i realizującego dodatkowo 4 godziny zajęć rewalidacyjnych: (22/22 + 4/18 = 1,22 et.; 22 godz.+4 godz.= 26 godz.; 26godz. : 1, 22 et. = 21,31 et., czyli po zaokrągleniu pensum to wynosi 21 godzin. Odpowiedz z 26.09.2017r. Rada Gminy uchwałą podjęła, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin pedagoga szkolnego wynosi 20. Pytanie brzmi jaki wymiar obowiązuje nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz rewalidacyjno - wychowawcze nauczyciela, którego pensum wynosi 18? Czy te godziny powinny być liczone jak pensum nauczyciela specjalisty? Czy pedagog, który prowadzi te zajęcia ma poprawnie płacowe godziny z pensum 20? Zajęcia rewalidacyjne i rewalidacyjno-wychowawcze nauczyciele prowadzą w ramach swojego pensum - nauczyciel przedmiotu z 18, specjalista ze swojego - np. 20. Nie są to zajęcia spacjalistyczne, wymienione w przepisach o pomocy psychologiczno-pedagogicznej a prowadzić je mogą zarówno nauczyciele specjaliści, jak i nauczyciele przedmiotowcy, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje.
Zapewniamy, że w udzielonej w dniu 11 kwietnia 2018r. odpowiedzi nie ma sprzeczności. Wyjaśniamy zatem raz jeszcze.
Pensum to jest zamienna nazwa używana na określenie obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz. Przepisy nie ustalają pensum dla godziny rewalidacyjnej, lecz stanowią jaki jest obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin nauczyciela realizującego zajęcia rewalidacyjne, kto może je realizować, jakie są wymagane w tym zakresie kwalifikacje, a także jaki jest czas trwania tych zajęć. Obowiązkowy wymiar nauczycieli zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - za art.42 ust.3 l.p. 3 ustawy Karta Nauczyciela - wynosi 18 godzin tygodniowo. Ostatnia nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela nie wprowadziła w ww. przepisie żadnych zmian.
Przepis § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz.1591) określa zadania pedagoga w przedszkolu, szkole lub placówce. Należy do nich m.in. udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. Wśród enumeratywnie wymienionych zadań pedagoga w ramach realizowanego przez niego pensum nie znajduje się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych (aby zajmować to stanowisko w szkole ogólnodostępnej nauczyciel specjalistanie musi posiadać kwalifikacji do kształcenia specjalnego). Analogicznie jest w przypadku innych nauczycieli specjalistów (psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego). Wszyscy oni mają obowiązek realizacji zadań związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Zajęcia rewalidacyjne nie są zajęciami psychologiczno-pedagogicznymi. Przepisy odmiennie kształtują sytuację nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne (tzw. nauczyciela wspomagającego). W ramach ustalonego pensum (20 godzin) ma on obowiązek realizować m.in. zajęcia rewalidacyjne.
W przypadku wystąpienia potrzeby przydzielenia pedagogowi zajęć rewalidacyjnych (pod warunkiem posiadania przez niego kwalifikacji do prowadzenia tych zajęć) zajęcia te są liczone z pensum 18 – godzinnego - zgodnie z art. 42 ust.3 l.p.3 ustawy Karta Nauczyciela. Jeśli zatem przykładowo organ prowadzący ustalił pedagogowi pensum na poziomie 20 godzin tygodniowo, a zostały mu przydzielone (jednakże poza wymiarem tegoż 20 godzinnego pensum) zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 4 godzin (z uwzględnieniem posiadanych do prowadzenia tych zajęć kwalifikacji), to pedagog ten będzie realizował w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, czyli obowiązki pedagoga (pensum 20 godzin tygodniowo) i obowiązki nauczyciela zajęć rewalidacyjnych (pensum 18 godzin tygodniowo). Od 1 września 2018r. nauczycielowi realizującemu w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin ustala się pensum (tzw. pensum łączone) jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć. Wynik zaokrągla się do pełnych godzin – powyższej półgodziny w górę, a poniżej pół godziny w dół. Godziny wyliczone ponad tak ustalone pensum będą godzinami ponadwymiarowymi (art. 42 ust. 5c Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).
Pensum nauczyciela języka polskiego, który ma w przydziale godziny zajęć rewalidacyjnych (pod warunkiem posiadania wymaganych kwalifikacji) wynosi 18 godzin, a ewentualne godziny ponad 18 - godzinny wymiar – to godziny ponadwymiarowe. Może także wystąpić sytuacja, że nauczycielowi języka polskiego w ramach obowiązującego go pensum (czyli 18-godzinnego) zostaną przydzielone zajęcia rewalidacyjne (pod warunkiem posiadania kwalifikacji), np. 12 godzin języka polskiego (12/18) oraz 10 godzin zajęć rewalidacyjnych (10/18et.). Łącznie nauczyciel ten będzie realizował 22 godziny zajęć (22/18), z tego w wymiarze obowiązkowym 18 godzin. Pozostałe 4 godziny (ponad obowiązujący nauczyciela tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin) stanowić będą godziny ponadwymiarowe. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy (art.35 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela).
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2017r. poz.1591).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych:
1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zasady polityki rachunkowości w szkole należy aktualizować w jakichś określonych przedziałach czasowych?
- Czy dziecko urodzone w 2008 roku, posiadające orzeczenie o kształceniu specjalnym, może po raz trzeci uzyskać odroczenie spełnianie obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2016/2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica w zeszłym roku szkolnym 01.09.2016r. otrzymała opinię z Poradni ze wskazaniem dla nauczyciela, iż ma zwolnienie z drugiego języka nowożytnego. Dyrektor w świetle obowiązujących przepisów wydał stosowną decyzję zwalniającą uczennicę na okres nauki w gimnazjum (na trzy lata czyli do 31.08.2019r.). Pytanie brzmi: nasze gimnazjum z dniem 01.09.2017r. zostało włączone do szkoły podstawowej Zespołu Placówek Oświatowych, czy w związku z tym ta uczennica powinna otrzymać nowe zwolnienie z nauki drugiego języka, czy wydane od poprzedniego dyrektora jest nadal aktualne aż do ukończenia gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy placówki niepubliczne, prowadzone przez Stowarzyszenie, również obowiązuje rozporządzenie MEN z dnia 17.03.17r w sprawie szczegółowych organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli- jeżeli chodzi o terminy opracowywania i zatwierdzania arkuszy organizacji? Czy takie placówki przygotowują arkusz organizacyjny we wrześniu ? Czy arkusz organizacyjny placówki niepublicznej musi być zatwierdzony przez kuratorium oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe