Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w kwestii polonistycznej. Na obserwowanej lekcji uczeń napisał: "W 52. minucie padł gol, którego strzelił Błaszczykowski". Nauczyciel skarcił ucznia za błąd i kazał poprawić na "..., który strzelił Błaszczykowski" . Nie jestem polonistą, jak powinno być poprawnie?
Rację miał nauczyciel, ponieważ w przytoczonym zdaniu słowo "gol" pełni funkcję mianownika, a więc odpowiada na pytania: "kto? co". Słowo "który/a/e" po mianowniku odmienia się na "który/a/e", a nie na "którego/którą" - takiej formy używa się po rzeczowniku w bierniku.
Poprawnie brzmi więc zdanie: "W 52. minucie padł gol, który strzelił Błaszczykowski".
Uczeń miałby rację, gdyby użył formy biernikowej, np.: "W 52. minucie mogliśmy zobaczyć gola, którego strzelił Błaszczykowski".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Śledząc odpowiedzi eksperta dotyczące planu nadzoru natrafiłam na taką gdzie ekspert wypowiada się , że dyrektor opracowując pnp nie jest zobligowany do uwzględniania priorytetów podanych przez MEN na dany rok szkolny w dokumentacji szkoły. Czy tak może być? A co jak będzie ewaluacja zewnętrzna jak to wytłumaczyć? Nam tłumaczono, że te podane priorytety na dany rok obowiązują wszystkie placówki. Więc kogo słuchać?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W ciągu roku szkolnego z 3 uczniów niepełnosprawnych z klasy integracyjnej 2 przeszło na nauczanie indywidualne, ale część zajęć nadal realizuje z klasą. Czy to oznacza, że klasa utraciła status integracyjnej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który w gimnazjum uczył się języka obcego na poziomie III.1 można przydzielić
(ze względu na słabe wyniki)w szkole ponadgimnazjalnej poziom IV.0?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać plan nadzoru pedagogicznego w gimnazjum na rok 2015/2016
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W placówce prowadzona jest ewaluacja zewnętrzna, kuratorzy obserwują zajęcia (nie zawsze orientują się w metodyce nauczanego przedmiotu i niekiedy pojawiają się zastrzeżenia do metodycznej i merytorycznej strony zajęć), czy w związku z tym, nauczyciel może dodatkowo zaprosić na taką obserwację metodyka nauczanego przedmiotu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe