Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie zakresu obowiązków pedagoga specjalnego w szkole podstawowej oraz przykładowych wpisów w dzienniku zajęć tego pedagoga.
Na podstawie § 24a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280 ze zm.) do ogólnych zadań pedagoga specjalnego w szkole należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r., poz. 2240);
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów; określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w: rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły; udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem; dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych; doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami upoważnionymi do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz uprawnionymi do wnioskowania o objęcie ucznia taka pomocą;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie ww. zadań.
Ponadto jeśli pedagog specjalny ma kwalifikacje adekwatne do niepełnosprawności uczniów to może również prowadzić zajęcia rewalidacyjne, jeśli zostaną jemu przydzielone przez dyrektora – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.) w zw. z § 3 ust. 2 pkt 1 lit. h rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610). Może również prowadzić zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610).
Szczegółowy zakres zadań pedagoga specjalnego musi określać statut konkretnej szkoły publicznej albo niepublicznej, zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 7 albo art. 172 ust. 2 pkt 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).
Na podstawie § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 ze zm.), specjalista zatrudniony w szkole (np. pedagog specjalny) prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska uczniów objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Wpisy w dzienniku są więc uzależnione od szczegółowego zakresu zadań pedagoga specjalnego, które wynikają ze statutu konkretnej szkoły oraz faktycznie wykonanych przez niego zadań, np. "zajęcia rewalidacyjne - ... (należy podać rodzaj zajęć) z uczniem ... (należy podać imię i nazwisko"; " "prowadzenie obserwacji uczniów klasy ... podczas lekcji ... (należy wpisać rodzaj zajęć) w celu rozpoznania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów"; "zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem ... (należy podać imię i nazwisko) w formie ..."; "konsultacje z rodzicem ucznia ... (należy podać imię i nazwisko) w celu ustalenia form wsparcia dziecka"; "spotkanie z pracownikiem socjalnym z MOPS w celu zaplanowania form wsparcia ze względu na zdarzenie losowe/niepełnosprawność dziecka/itp."; "spotkanie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością ... (wpisać rodzaj) w celu doboru odpowiednich metod i form pracy"; "udział w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia ... (należy podać imię i nazwisko) w celu ustalenia potrzeby modyfikacji IPET".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prezydent Miasta Kalisza w zarządzeniu z dnia 31 lipca 2013 roku, które dotyczy sprzedaży zużytego majątku jednostek organizacyjnych Miasta Kalisza zamieścił zapis mówiący o tym, że informacje o zbędnych i zużytych składnikach rzeczowych, których wartość przekracza równowartość w złotych kwoty 300 EURO zamieszcza się na BIP jednostki lub Urzędu Miejskiego. Moje pytanie jest takie: W jaki sposób w związku z takim zapisem należy przeprowadzić sprzedaż lub likwidację zużytych i zbędnych składników rzeczowych, których wartość nie przekracza równowartości w złotych 300 EURO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy gminna komisja oświaty ma prawo żądać od dyrektora wykazu nagród dyrektora i wójta przyznanych w jego szkole i to z kilku lat wstecz? Czy to jest w jej kompetencjach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Jesteśmy szkołą niepubliczna o uprawnieniach publicznych, czy z dotacji oświatowej możemy płacić za obiady dla najbiedniejszych dzieci ; za stypendium dla dzieci ze 100 % frekwencją/około 150,- zł na semestr gotówką/ ; za tzw. wczasy pod grusza dla pracowników .Czy to zgodne jest z prawem oświatowym dotyczącym dotacji oświatowej.
Pozdrawiam.
Katarzyna Konopka
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej jako osoba fizyczna. Jak zabezpieczyć jej funkcjonowanie na wypadek mojej śmierci? Czy jest druk oświadczenia jaki powinnam złożyć aby mogła dalej funkcjonować na tych samych zasadach? Mam wyznaczonego pełnomocnika.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Obie treści pytania dotyczą ZFŚS. 1. Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym od.1.09.2016 do 30.06.2017 należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż nauczyciel w trakcie urlopu pracuje w innej szkole w innym mieście; 2. Czy pracownikowi administracji przebywającemu na urlopie wychowawczym w okresie 16.09.2016 r. - 15.08.2019 r. należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż pracownik w trakcie urlopu wychowawczego pracuje w innej instytucji publicznej w innej gminie. Czy istnieją jakieś przepisy (wyroki) które interpretują ww. sytuacje.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe