Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź na pytania: 1. Czy stosowanie wagi ocen w WSO jest zgodne z prawem?; 2. Czy wpisywanie oceny negatywnej(1) za poprawę semestru, poprawę sprawdzianów i przewidywanej oceny rocznej jest zgodne z prawem.; 3. Czy przepisywanie oceny rocznej z pierwszego semestru na drugi jako oceny cząstkowej jest zgodne z prawem. Proszę o podstawę prawną tych decyzji.
Ad. 1, 2Przepisy prawa oświatowego nie regulują szczegółów oceniania wewnątrzszkolnego, o którym mowa w pytaniu (nie ma podstaw prawnych). Ponadto, określenie: „wewnątrzszkolny system oceniania” (dawnej w skrócie: WSO) jest nieaktualny. Przepisy prawa nie obligują już do tworzenia WSO.Pojęcie: „semestr” dotyczy szkół policealnych, natomiast w szkołach dla dzieci i młodzieży stosujemy terminy: oceny śródroczne, roczne, końcowe. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali: 1) stopień celujący – 6; 2) stopień bardzo dobry – 5; 3) stopień dobry – 4; 4) stopień dostateczny – 3; 5) stopień dopuszczający – 2; 6) stopień niedostateczny – 1.2. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa wyżej pkt 1–5.Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w pkt 6.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, a w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków. Ad. 3Przepisy prawa także tych kwestii nie regulują. §14. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.Bowiem ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m. in..: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć; 3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych; 4) ustalanie rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć; 5) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych; 6) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia. Należy podkreślić, że nauczyciele na początku każdego roku szkolnego mają obowiązek informować uczniów oraz ich rodziców, a w szkole policealnej – uczniów, o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.Natomiast przepisy ustawy odsyłają do statut szkoły w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.Klasyfikacja semestralna w szkole policealnej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć. Na klasyfikację końcową składają się: 1) roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej lub semestrze programowo najwyższym, oraz 2) roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych lub semestrach programowo niższych w szkole danego typu, oraz 3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu, a w szkole policealnej – semestrze programowo najwyższym. Zatem ani ustawa, ani rozporządzenie nie rozstrzygają kwestii, o których mowa w pytaniu.Szczegóły oceniania powinny być zawarte w statucie.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44b.;2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (ze zm.), w szczególności § 9, § 16.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest jakaś procedura postępowania w przypadku przyjęcia do placówki dziecka z pompą żywieniową? Czy rodzic ma obowiązek przedłożenia dyrektorowi placówki oświatowej dokumentacji lekarskiej dziecka z pompą żywieniowa? Gdzie mogę odszukać wzoru procedury postępowania ?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy tworząc procedurę bezpieczeństwa związaną z nowym reżimem sanitarnym COVID-19 mogę w niej zawrzeć wymóg mierzenia temperatury rodzicowi/opiekunowi przyprowadzającemu dziecko do przedszkola? Jeśli tak, to czy wymagać od rodziców podpisania osobnej zgody na mierzenie temperatury? Czy mogę nie przyjmować do przedszkola dzieci, których rodzice nie podpiszą takiej zgody? Proszę też o informację czy wymagać od rodziców podpisania zgody na pomiar temperatury u dziecka. Robiłyśmy to zawsze w razie potrzeby bez uzyskiwania żadnych zgód ale - kuriozalnie - obecne wytyczne GIS sugerują uzyskanie takiej zgody.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W moim gimnazjum są uczniowie wyznania grekokatolickiego, którzy w międzyszkolnym punkcie katechetycznym mają religię- 2godziny i naukę języka mniejszości narodowej - j. ukraiński- 3 godziny tygodniowo na podstawie zatwierdzonego programu nauczania. Uczniowie są oceniani i klasyfikowani z tych zajęć, a oceny są zatwierdzane uchwałą rady pedagogicznej. Proszę o odpowiedź: Czy te zajęcia, chodzi głównie o j. ukraiński, należy traktować jako obowiązkowe? Czy wpisuje się je na świadectwie i czy ocena z tych zajęć jest brana do średniej ocen? Proszę również o wskazanie podstawy prawnej. Pozdrawiam
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty związane z RODO powinna mieć publiczna szkoła podstawowa?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ponawiam zapytanie w sprawie programu z doradztwa zawodowego. Czy w bursie jest obligatoryjny wymóg, aby wewnątrzbursowy program doradztwa zawodowego funkcjonował w placówce. W szkołach jest taki wymóg, a co z placówkami typu bursa? Nadmieniam, że interesuje mnie aspekt doradztwa zawodowego, a nie doskonalenia zawodowego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe