Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o interpretację przepisu, regulującego możliwość przyznania godzin dyrektorskich w ramowym planie nauczania dla klas IV - VIII.
W roku szkolnym 2017/2018 w klasach IV i VII obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2017 r., poz. 703, zaś w klasach V i VI rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz.U. z 2012 r., poz. 204 z późn. zm. (art. 291 ustawy z 14.12.2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 60). Oznacza to, że w bieżącym roku w klasach IV i VII godziny te mogą być przeznaczane na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów. W klasie VII i VIII szkoły podstawowej, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły w obecnym i przyszłym roku szkolnym wynosi 1 godzinę tygodniowo, zaś łącznie na 5-letnim etapie edukacyjnym 3 godziny tygodniowo (można więc przyjąć 1 godzinę w IV klasie). W klasach V i VI nadal godziny dyrektorskie w bieżącym roku są przeznaczane na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych (według wyliczeń dokonywanych na cały etap edukacyjny) i zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów (ten wymiar jest uzależniony od potrzeb uczniów).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szkoła prowadzi dwa oddziały integracyjne na poziomie klas drugich – w każdym jest dwadzieścioro dzieci, w tym po pięcioro z orzeczeniem. Według obowiązujących przepisów (§ 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli) nie mam możliwości przyjęcia kolejnego, zdrowego dziecka do żadnego z oddziałów – przekroczę ustawowy limit 20 uczniów.
Do szkoły zgłosiła się mama, która chce przepisać dziecko do klasy drugiej – uczeń bez orzeczenia z rejonu szkoły, który uczy się obecnie w szkole prywatnej i nie ubiegał się o przyjęcie podczas rekrutacji dwa lata temu, ale mama zmieniła zdanie co do szkoły.
Wydział Edukacji do którego zwróciłem się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu odpowiada, powołując się na przepisy (art. 130 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe), że dyrektor szkoły ma ustawowy obowiązek przyjęcia dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły. Informuje jednocześnie, że ustawa nie przewiduje, aby w zaistniałej sytuacji organ prowadzący mógł wskazać inną szkołę, w której uczeń będzie spełniał obowiązek szkolny.
Przywołane wyżej przepisy wykluczają się! Co mogę zrobić w tej sytuacji, aby nie działać wbrew prawu i nie rozwiązać oddziału integracyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie trzeciej gimnazjum uczniowie do końca pierwszego półrocza realizowali plastykę, od drugiego półrocza mają mieć muzykę. Nauczyciel zaplanował 15 godzin plastyki. Jednak nie zdąży zrealizować tych godzin, ponieważ często chorował. Czy może dokończyć realizację brakujących lekcji w drugim półroczu? Przemawiałby za tym fakt, że drugie półrocze jest dłuższe. Jeżeli tak, to czy może wystawić ocenę klasyfikacyjną z plastyki (nie zrealizował wszystkich lekcji)? Jeżeli nie, to jak umożliwić nauczycielowi realizację godzin? Organ prowadzący nie zapewnia środków na dodatkowe lekcje. Czy nauczyciel może zostać z dziećmi po lekcjach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zniżki godzin dla dyrektora i zastępcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic wychowuje dziecko samotnie. Wyjeżdżając do sanatorium, powierzył opiekę nad dzieckiem dziadkom. Jaki dokument powinien dostarczyć do szkoły? Jaka jest podstawa prawna w przypadku żądania od rodzica dokumentu? Czy stosowane akty notarialne w przypadku wyjazdu rodzica za granicę państwa można zastosowanie również wtedy, gdy rodzic przebywa w sanatorium? Rodzice często pytają, na jakiej podstawie muszą okazać takie dokumenty.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób prostować oczywiste pomyłki w dokumentach przebiegu nauczania? Czy należy to robić czerwonym kolorem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe