Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację o dodatku na start zgodnie ze zmienionymi przepisami o awansie. Z dniem 1 września wszyscy nauczyciele nie posiadający stopnia mianowanego zostali nauczycielami początkującymi. Z dniem 1 września 2022 r. zatrudniłem nauczyciela na 14/18, przedtem pracował w niepublicznym przedszkolu, zatrudniony był na podstawie Kodeksu Pracy. Awansował tam na stanowisko nauczyciela kontraktowego w czerwcu 2022 r. Przy braku szczegółowych wytycznych (bo w dodatku na start przepisy jako wyłączenie podawały stopień nauczyciela kontraktowego) przy nowych stopniach awansu zdecydowałem się wypłacić temu nauczycielowi dodatek na start (stał się nauczycielem początkującym, w poprzedniej pracy takiego dodatku nie otrzymał, pracuje więcej niż 1/2 etatu). Czy ta decyzja była poprawna? Jeśli nie, to jak mam ją odwrócić? Żądać zwrotu nienależnie przyznanego świadczenia? Obecnie nie potrafię znaleźć przepisu dotyczącego wyjątków w przyznawaniu tego świadczenia, jedynie istnieją te dotyczących starych stopni awansu zawodowego.
Jednorazowe świadczenie na start w wysokości 1000 zł otrzymuje nauczyciel odbywający przygotowanie do zawodu nauczyciela, zgodnie z art. 53a ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.; dalej KN). Według art. 9a ust. 2 w zw. z art. 9ca ust. 1 KN, przygotowanie do zawodu nauczyciela realizuje nauczyciel, który nie posiada stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący), zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami. Wszystkie te przesłanki muszą być spełnione łącznie, ponieważ nie każdy nauczyciel początkujący odbywa przygotowanie do zawodu nauczyciela.
Nauczyciel kontraktowy posiada stopień awansu zawodowego, który uzyskał decyzją administracyjną sprzed dnia 1 września 2022 r., która nie straciła mocy ani nie została uchylona żadnym przepisem, w tym ustawą z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1730; dalej u.z.u.k.n.). Nauczyciel kontraktowy jest traktowany jako nauczyciel początkujący dla celów płacowych (art. 18 u.z.u.k.n.).
Ponadto w roku szkolnym 2022/2023 nauczyciel kontraktowy nie mógł rozpocząć oraz nie odbywa przygotowania zawodowego. Nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, w okresie do 31 sierpnia 2027 r. stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych, a więc realizują staż na swój wniosek złożony do dyrektora w terminie 14 dni od rozpoczęcia zajęć po przepracowaniu 2 lat jako nauczyciel kontraktowy (art. 9c ust. 1 pkt 2 i art. 9d ust. 1 i 4 KN w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r. w zw. z art. 10 ust. 1 oraz ust. 5 u.z.u.k.n.). W okresie od 1 września 2022 r. do 31 września 2027 r. nauczycielom kontraktowym nie pozostawiono wyboru, czy chcą odbywać staż, czy realizować przygotowanie do zawodu nauczyciela, ponieważ mogą jedynie realizować awans według przepisów, które obowiązywały do 31 sierpnia 2022 r.
Nieprawidłowo wypłacono świadczenie na start, ponieważ w roku szkolnym 2022/2023 otrzymał je nauczyciel ze stopniem awansu zawodowego, który w dodatku nie odbywa przygotowania do zawodu nauczyciela, a jest "nauczyciel początkującym" dla celów płacowych. Spełnienie tylko jednej z trzech ustawowych przesłanek (wymiar zatrudnienia co najmniej na pół etatu pedagogicznego) nie uprawnia nauczyciela do świadczenia.
Nauczyciela należy wezwać do zwrotu nienależnego świadczenia w całości albo np. można zaproponować dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia, o ile w tym zakresie nauczyciel wyrazi zgodę na piśmie, co będzie wymagało przestrzegania kwoty wolnej od potrąceń w wysokości minimalnego wynagrodzenia po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego, jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania - art. 405 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360), art. 91 § 1 i § 2 pkt 1 w zw. z art. 871 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2007r., który miał
trwać 2 lata 9 miesięcy . Jednak w toku stażu przebywała na urlopie macierzyńskim od 02.12.2009r. do 04.05.2010r. O ile należy wydłużyć staż, by nauczyciel mógł przystąpić do egzaminu i uzyskać wyższy stopień awansu zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Ks.od września rozpoczyna staż na nauczyciela mianowanego. Czy plan rozwoju składa w 2 szkołach , czy tylko w tej gdzie będzie miał więcej godzin?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel mianowany który przygotowuje się do egzaminu na nauczyciela dyplomowanego (nauczyciel religii) i kończy staż 31.05.2019 r., będzie zdawał egzamin wg starych zasad?
Czy ocenę pracy należy przygotować wg starych czy nowych zasad?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1.Dyrektor przedszkola niepublicznego z oddziałami integracyjnymi, prowadzonego przez fundację ma stopień nauczyciela kontraktowego, uzyskany w 2000 roku. W l. 2001-2014 z różnych powodów nie pracował w zorganizowanych strukturach oświaty – nie miał więc możliwości kontynuowania ścieżki awansu zawodowego. W roku szkolnym 2014-15 pracował jako wychowawca grupy w przedszkolu publicznym, a w r. 2015 założył fundację i stanął na czele aktualnie kierowanej placówki. Obecnie – wobec ustabilizowania sytuacji placówki – pragnie powrócić do swego awansu zawodowego. Czy jest ku temu jakaś „dyrektorska ścieżka”, biorąc pod uwagę, że art. 9e KN mówi o drodze nauczyciela mianowanego do dyplomowanego, a w sieci można znaleźć np. odpowiedź na interpelację poselską z 2013 r, że „nauczyciel kontraktowy, któremu powierzono stanowisko dyrektora w przedszkolu niepublicznym lub w szkole niepublicznej, nie ma możliwości odbywania stażu na stopień nauczyciela mianowanego w przedszkolu niepublicznym lub w szkole niepublicznej, w którym pełni funkcję dyrektora. Ścieżka awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego pozostaje w sprzeczności z jednoczesnym pełnieniem funkcji dyrektora przedszkola lub szkoły niepublicznych. Nauczyciel kontraktowy będący dyrektorem przedszkola niepublicznego lub szkoły niepublicznej może odbywać staż na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego, jeśli podejmie dodatkowe zatrudnienie zgodnie z kwalifikacjami i w wymiarze co najmniej 1/2 etatu na stanowisku nauczyciela w innym przedszkolu lub szkole”, a z kolei w innym miejscu można przeczytać, że „Stosownie do przepisu art. 9e ust. 1 KN dyrektora szkoły, po spełnieniu określonych warunków, nie obowiązuje odbywanie stażu, bowiem dla niego równoważny z okresem stażu jest okres zatrudnienia. Jednak zastosowanie art. 9e ust. 1 KN dotyczy dyrektora, który posiada stopień nauczyciela mianowanego i chce uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego. W opisanym przypadku nauczyciel posiada stopień awansu nauczyciela kontraktowego, a nie mianowanego. W związku z tym, tak jak i w przypadku jakichkolwiek innych wątpliwości dotyczących awansu, wymagających rozstrzygnięcia prawnego, należy zawrócić się z prośbą o rozstrzygnięcie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Ponieważ zgodnie z przepisami art. 9 h ust. 1 pkt 1 KN nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu prowadzonym przez organ prowadzący o nadanie nauczycielowi stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego – sprawuje organ nadzoru pedagogicznego.”
Młoda nauczycielka, posiadająca kwalifikacje do pracy jako nauczyciel w grupie przedszkolnej jest równocześnie młodą matką „na pełnym etacie” i zwyczajnie nie jest gotowa do podjęcia ścieżki awansu zawodowego w pierwszym roku pracy. Jest przepis, / art. 10 ust. 7 „rozpoczynającą pracę w szkole” wraz z ust. 11/ który pozwala nauczycielowi zawnioskować o niestosowanie wobec niego rozdziału 3a KN, a ona zwyczajnie nie jest gotowa, a przecież nikogo nie można zmuszać, a dyrekcja nie ma nic przeciwko poczekaniu, aż nauczycielka sama dojrzeje do tej decyzji. Czy można zastosować wskazane przepisy, ale ona musi mieć umowę na czas określony? Czy wyjściem jest, że ona po prostu nie złożu planu rozwoju zawodowego, czy są tego jakieś negatywne konsekwencje? Dla niej? Dla placówki?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Poprawka do 2 pytania z 1.09.2016 r. Przepraszam, ale wkradł się błąd w zapisie:
Jest: "w ramach umowy następstwo"
Powinno być:"w ramach umowy na zastępstwo".
Proszę o wzięcie pod uwagę tej poprawki przy analizie 2 pytania. Dziękuję.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe