Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Program wychowawczy bursy piszemy na rok czy na okres kadencji? Są bursy które mają programy wieloletnie + programy roczne. Co jest zgodne z przepisami?
W przepisach oświatowych nie określono wprost, na jaki okres czasu uchwalany jest program wychowawczy i program profilaktyki. W myśl art. 54 ust. 2 ustawy o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), do kompetencji rady rodziców (…) należy m.in.: uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Biorąc też pod uwagę fakt, że art. 53, ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że rada rodziców powinna być powoływana w drodze wyborów przeprowadzanych na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, przyjąć można, że programy wychowawczy i profilaktyki, powinny być uchwalane, a więc również formułowane w każdym roku szkolnym.
Rada rodziców, uchwalając je, może wykorzystać wypracowane już wcześniej dokumenty, ale zawsze powinna kierować się tym, że każdego roku do szkoły trafiają nowi uczniowie, a wraz z nimi nowe zasoby i być może nowe problemy. Wszelkie wprowadzane do programów zmiany powinny też wynikać z ewaluacji dotychczasowych działań oraz diagnozy nowo przybyłych członków społeczności szkolnej (uczniów, ich rodziców, nowych nauczycieli czy pracowników).
Ponadto warto także zwrócić uwagę na wprowadzony z dniem 1 września 2015r. przepis § 6 ust.2 rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. poz. 1249), który stanowi, że podstawę do podejmowania działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w placówce stanowi opracowywana w każdym roku szkolnym diagnoza, we współpracy z wieloma podmiotami funkcjonującymi w środowisku lokalnym. Wiąże się to z koniecznością określenia - w każdym roku szkolnym - wynikających z diagnozy działań w programie wychowawczym i programie profilaktyki.
Z dotychczasowej praktyki szkół i placówek wynika, że programy te najczęściej opracowuje się na dany rok szkolny (co roku przychodzi nowy rocznik uczniów, a z nim nowe wyzwania). Nie przekreśla to możliwości kontynuowania niektórych treści tych programów w następnych latach czy też wprowadzania do nich korekt.
Nie ma podstaw prawnych ani uzasadnienia dla istnienia w placówce dwóch programów wychowawczych (wieloletniego i rocznego). Na podstawie programu wychowawczego, każdy wychowawca przygotowuje plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
Art.54 ust.2 tej ustawy stanowi, że jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu (…) program ten ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Zgodnie z brzmieniem art.54 ust.2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty bezpośrednio oba te akty wewnątrzszkolne uchwala rada rodziców „w porozumieniu” z radą pedagogiczną. Oznacza to praktycznie współdecydowanie przez oba te organy. Bez zgody obu rad na akceptowalne dla nich brzmienie obu programów: wychowawczego i profilaktyki, stosowany jest tryb przyjęcia „prowizorium programowego”, o którym mowa w art.54 ust.4 ustawy. Na porozumienie się w sprawie powyższych programów z radą pedagogiczną, rada rodziców ma czas do 30 września. Jeśli nie dochowa tego terminu, wówczas programy te ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu kuratorem oświaty. Obowiązują one wówczas do czasu uchwalenia programów przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
„Porozumienie” oznacza obowiązek przeprowadzenia postępowania, które doprowadzi do przyjęcia danego programu przez obydwa organy szkoły. Z przepisów art. 54 ust. 4 ustawy wynika, że rada rodziców jest inicjatorem powstania wymienionych programów.
Kuratorium Oświaty w Poznaniu przypomina radom rodziców, że w myśl art. 54 ust. 2 Ustawy o Systemie Oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), do kompetencji rady rodziców (…) należy m.in.: uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Biorąc też pod uwagę fakt, że art. 53, ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że rada rodziców powinna być powoływana w drodze wyborów przeprowadzanych na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, przyjąć można, że programy: wychowawczy i profilaktyki, powinny być uchwalane, a więc również formułowane w każdym roku szkolnym.
Rada rodziców uchwalając je może wykorzystać wypracowane już wcześniej dokumenty, ale zawsze powinna kierować się tym, że każdego roku do szkoły trafiają nowi uczniowie, a wraz z nimi nowe zasoby i być może nowe problemy. Wszelkie wprowadzane do programów zmiany powinny też wynikać z ewaluacji dotychczasowych działań oraz diagnozy nowo przybyłych członków społeczności szkolnej (uczniów, ich rodziców, nowych nauczycieli czy pracowników).
Ponadto warto zwrócić uwagę na przepis § 6 ust.2 rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. poz. 1249), który stanowi, że podstawę do podejmowania działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w placówce stanowi opracowywana w każdym roku szkolnym diagnoza.
Diagnozę przy czym diagnozę należy rozumieć jako szerokie rozpoznanie występujących zagrożeń i istniejących zasobów w środowisku szkolnym i lokalnym. Badanie diagnostyczne powinno objąć także właściwości środowiska społecznego szkoły i środowiska lokalnego, np. klimat szkoły, otwartość na współpracę z podmiotami zewnętrznymi, cechy środowiska lokalnego.
Brak diagnozy uniemożliwia adekwatne dostosowanie programu profilaktyki do potrzeb danej grupy odbiorców, w tym wyboru odpowiednich form i metod oddziaływania, m.in. doboru rekomendowanych programów profilaktycznych (zgodnie również z wymogiem wynikającym z treści załączników do rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej).
Diagnoza ma obejmować występowanie w środowisku szkolnym czynników chroniących oraz czynników ryzyka dotyczących uczniów, rodziców lub opiekunów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Opracowywana jest - we współpracy z tymi samymi podmiotami, jak w przypadku działalności wychowawczej. Diagnoza jest opracowywana w każdym roku szkolnym, co oznacza obowiązek opracowywania szkolnego programu profilaktyki na każdy rok szkolny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie w sprawie obowiązków szkoły/przedszkola wobec dziecka z cukrzycą-pytanie z dnia 05.06.2012
Z góry dziękuję za pomoc.bb
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy obowiązują nowe przepisy od 01.09.2019 r.,które nakazują uaktualnienie Regulaminu ZFŚS?
Czy dyrektor może powołać komisję jako organ opiniodawczy do opiniowania wniosków?
Czy obowiązuje procedura protokołowania spotkań komisji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w statucie szkoły dopuszczalny jest zapis w brzmieniu: "Szkoła publikuje tekst ujednolicony statutu po każdej nowelizacji" ?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole ma opracowane i wdrożone programy: wychowawczy i profilaktyczny. Od 1 września 2017r. w przedszkolu nie będzie obowiązywał żaden z tych programów. W jaki sposób uchylić ważność tych programów? Czy pozostawić te programy do dalszej realizacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaką instytucję ma prawo (obowiązek) zawiadomić szkoła, jeśli agresywne zachowanie ucznia w trakcie lekcji lub przerwy szkolnej stwarza realne zagrożenie dla innych dzieci i nauczyciel nie zawsze jest w stanie fizycznie zabezpieczyć inne dzieci przed nieprzewidywalną i nieuzasadnioną agresją ze strony ucznia? Mam na myśli sytuację, gdy doraźne wezwanie Policji lub rodzica skutkuje jedynie jednorazowym zabraniem dziecka ze szkoły, w kolejne dni sytuacja się powtarza. Rodzic telefonicznie się tłumaczy, że nie może na każde wezwanie odbierać dziecka ze szkoły ze względu na pracę i sporą odległość, którą ma do pokonania.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe